چهارشنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2025-02-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 9652 |
تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ | ارسال توسط :
74 بازدید
۰
7
ارسال به دوستان
پ

هنرمند سرشناس کشورمان، رضا کیانیان ضمن حضور در باغ اختصاصی نیوشا، تولیدکننده چای و دمنوش‌های گیاهی، از نزدیک با عملیات برداشت چای سبز و خشکسازی و فرآوری آن آشنا شد. این شرکت با شعار “از خاک تا خانه” در سال‌های اخیر، بیشتر فعالیت خود را بر تولید و فرآوری گونه‌های مختلف گیاهان نوشیدنی ایرانی و […]

هنرمند سرشناس کشورمان، رضا کیانیان ضمن حضور در باغ اختصاصی نیوشا، تولیدکننده چای و دمنوش‌های گیاهی، از نزدیک با عملیات برداشت چای سبز و خشکسازی و فرآوری آن آشنا شد.

این شرکت با شعار “از خاک تا خانه” در سال‌های اخیر، بیشتر فعالیت خود را بر تولید و فرآوری گونه‌های مختلف گیاهان نوشیدنی ایرانی و انواع چای‌های مخلوط با گیاهان و ادویه‌ها و میوه ها متمرکز کرده است. کلیه مراحل فرایند تولید چای و دمنوش شامل کشت، برداشت، فرآوری، تولید و بسته‌بندی مستقیماً توسط شرکت انجام می‌شود و سپس محصولات با استفاده از شیوه جدیدی به نام فروش مستقیم چندسطحی، از طریق شبکه‌ای از نمایندگان مستقل به مشتریان معرفی می‌شوند و در نهایت محصولات، بسته‌بندی و باربندی می‌شوند و از طریق ناوگان اختصاصی شرکت به سراسر کشور ارسال و توزیع می‌شوند.

چای ایرانی که در سالهای اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده، از اواسط سال گذشته و با ایجاد مشکلات در صادرات آن، اینک تنها امید به بازار داخلی بسته است و از این نگاه، حضور پررنگ بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن در حوزه کشاورزی چای می‌تواند نقش موثری در بهبود شرایط ایفا کند.

بنابر گزارش آمار رسمی، هر ایرانی سالانه حدوداً ۱.۵ کیلوگرم چای مصرف می‌کند و کل چای مصرفی کشور حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد می‌شود که بیش از ۷۰ درصد این حجم مصرف در اختیار چای‌های سیاه وارداتی که عمدتاً از هند و سری لانکا وارد کشور می‌شوند، قرار دارد . این درحالی است که قیمت هر بسته چای خارجی تقریباً دو برابر قیمت بسته مشابه داخلی در بازار به فروش می‌رسد.

قدیمی‌ بودن بوته‌ها و فرسودگی خاک، فقدان سیستم آبیاری مناسب، عدم یکنواختی باغ‌های چای، مدیریت ضعیف باغ‌های خرده مالکی، نبود سرمایه و انگیزه برای عملیات به زراعی و به‌نژادی در باغ‌ها، در کنار عدم وجود برنامه‌های کارآمد و موثر در راستای حمایت از کشاورزان از سوی دولت، مشکلات اصلی پیش‌روی چای هستند که در دهه‌های اخیر این صنعت دیرینه را در شمال کشور با بحران مواجه کرده‌اند.

احمد عیوضی، مدیرعامل نیوشا در پاسخ به اینکه آیا این نوع کارها و سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی چای می‌تواند منجر به ایجاد تحول و بهبود در وضعیت چای ایرانی شود یا خیر، معتقد است: هدف اصلی از باغداری چای و سرمایه‌گذاری در این عرصه، تامین ماده‌اولیه اصلی مورد نیاز شرکت تولیدی وابسته به مجموعه است. امروزه علی‌الخصوص در فصل بهار، اکثر برگ‌های ممتاز و مناسب به تولید چای سیاه اختصاص می‌یابند، اما این باغ و بوته‌های آن به تولید چای سبز و سفید اختصاص یافته‌اند.

وی ادامه داد: نجات و توسعه صنعت چای ایران تنها از راه معرفی و شناساندن خواص فوق‌العاده چای ایرانی و علی‌الخصوص چای سبز امکان‌پذیر است؛ بنا بر داده‌های تحقیقات علم تغذیه شیمی، خاصیت اصلی چای ناشی از وجود ماده موثری به نام کاتچین در آن است که متاسفانه در پروسه تولید چای سیاه و فرایند تخمیر آن بخش زیادی از این ماده موثره از بین می‌رود، اما اگر به جای چای سیاه از برگ‌ها چای سبز تولید شود، بخش زیادی از این ماده موثره باقی می‌ماند، بنابراین خواص واقعی چای ایرانی را باید در چای سبز یا سفید جستجو کنیم.

مدیرعامل نیوشا افزود: یکی از بزرگترین مشکلات فعلی چای ایران، عادت و ذهنیت نادرست مقایسه چای سیاه ایرانی با چای‌های سیاه خارجی و الگوبرداری از طعم و رنگ چای‌های هند و سریلانکا است، در حالی که به جای این قیاس مع‌الفارق در معرفی چای ایرانی، باید مشتریان احتمالی را با خواص شگفت‌انگیز و قابل توجه و همچنین اثرات آن بر سلامت بدن آشنا کرد؛ تولیدکنندگان چای نیز می‌توانند ضمن تلاش در راستای فرهنگ‌ و آگاه‌سازی جامعه هدف، با نوآوری در طعم و بسته‌بندی و جلب سلیقه‌های مختلف، به افزایش سهم چای ایرانی از بازار کمک کنند. ما تاکنون با این رویکرد عمل کرده و خوشبختانه نتایج بسیار خوبی هم گرفته‌ایم و امروز تمام نمایندگان و مشتریان ما به محصولاتی ایمان پیدا کرده‌اند که تماماً برآمده از دل همین خاک هستند.

عیوضی گفت: با این رویکرد، به شکل واقعی از تولید ملی حمایت کرده و بخش زیادی از بازار مصرف را که عموماً به چای‌های خارجی اختصاص می‌یافت به سمت مصرف چای‌ها و گیاهان ایرانی سوق داده‌ایم و از همه مهمتر اینکه با این رویکرد تازه، در بهبود سلامت جامعه ایفای نقش کرده‌ایم و علاوه بر این، حجم قابل توجهی شغل نیز ایجاد کرده‌ایم به نحوی که امروز به‌صورت رسمی حدود ۴۵۰ نفر در شرکت‌های وابسته به مجموعه نیوشا شاغل هستند؛ حدود ۷۰۰۰ نماینده مستقل فروش که عمدتاً متشکل از جوانان و بانوان هستند؛ نیز بدون رابطه استخدامی، به‌صورت تمام وقت یا نیمه وقت، به بازاریابی و مدیریت فروش محصولات مشغول هستند و از این راه درآمدهای مناسبی هم کسب کرده‌اند.

پایان خبر – ف م

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9652 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید