پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | 2025-07-10
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 9417 |
تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ | ارسال توسط :
82 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

صنعت خودرو در زمان تحریم‌ها یکی از بخش‌هایی بود که بیشترین آسیب را از مشکلات رخ داده دید به‌گونه‌ای که تیراژ تولید خودرو در کشور در سال ۱۳۹۲ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. در آن زمان ارتباط خودروسازان داخلی با خودروسازان مطرح اروپایی و آسیایی قطع شد و خودروسازان چینی نیز با سواستفاده از […]

صنعت خودرو در زمان تحریم‌ها یکی از بخش‌هایی بود که بیشترین آسیب را از مشکلات رخ داده دید به‌گونه‌ای که تیراژ تولید خودرو در کشور در سال ۱۳۹۲ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.

در آن زمان ارتباط خودروسازان داخلی با خودروسازان مطرح اروپایی و آسیایی قطع شد و خودروسازان چینی نیز با سواستفاده از فضای پیش‌ آمده حضور خود را در صنعت خودروی ایران افزایش دادند.

در چنان شرایطی اما اجرایی شدن برجام صنعت خودروی ایران را را زنده کرد به‌گونه‌ای که طی حدودا یک سال و نیم گذشته از اجرایی شدن برجام این صنعت توانسته افت تولید رخ داده را جبران کرده و فراتر از آن به خودروسازان بین‌المللی بپیوندد.

کارشناسان اجرایی شدن برجام را دوران احیای مجدد صنعت خودروی ایران می‌دانند و معتقدند که در فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام صنعت خودرو در مسیر رشد کمی و کیفی قرار گرفته است.

در این شرایط در حالیکه رییس‌جمهوری از سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیون یورویی شرکت فرانسوی پژو در ایران در دوران پسابرجام خبر داده است عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت این اتفاق را حاصل برجام و نقطه عطفی در صنعت خودروی ایران می‌داند.

ابوالفضل خلخالی در این رابطه می‌گوید: این برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی ایران است که یک خودروساز خارجی به شکل مستقیم و واقعی در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی پژو در ایران دستاورد بزرگ برجام برای اقتصاد ایران است، خاطرنشان می‌کند: این موضوع نقطه عطفی در فعالیت صنعت خودرو است که توانسته اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کرده و در مسیر جهانی شدن حرکت کند.

همچنین یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به پرداخت غرامت از سوی پژو به ایران، می‌گوید: دستاوردهایی چون دریافت غرامت از شرکت فرانسوی پژو در سایه فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام حاصل شده است.

امیرحسن کاکایی خاطرنشان می‌کند: اینکه یک کشور بتواند از یک خودروساز بزرگ بین‌المللی بابت ترک این کشور غرامت بگیرد در تاریخ صنعت خودروی جهان بی‌سابقه است. در سایه برجام بود که شرکتی چون پژو که در زمان تحریم‌ها ایران را ترک کرده بود برای حضور مجدد در صنعت خودروی ایران مجبور به پرداخت غرامت شد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز با اشاره به تولید پژو ۲۰۰۸ اظهار می‌کند: آغاز تولید انبوه پژو ۲۰۰۸ در ایران به فاصله دو ماه از تولید این خودرو در اروپا اولین میوه و ثمره برجام در صنعت خودروی ایران است.

شهرام آزادی ادامه می‌دهد: در زمان تحریم، خودروسازان داخلی در شرایط بسیار بدی به سر می‌بردند. در آن زمان در برهه‌ای تیراژ تولید خودروسازان داخلی به دلیل عدم تامین قطعات و مشکلات مالی به یک سوم کاهش یافت.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو از زمان اجرایی شدن برجام تغییر جهت داده و از رکود سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ فاصله گرفته است، تصریح می‌کند: صنعت خودرو در ریل توسعه و پیشرفت قرار گرفته است و به تدریج مصرف‌کنندگان ثمرات برجام در صنعت خودرو را احساس خواهند کرد.

پایان خبر – ش الف

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9417 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید