جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-17
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 141045 |
تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲:۱۲ | ارسال توسط :
33 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش هنرآنلاین، کتاب «مواکب» نوشته حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق به‌تازگی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌زبان عربی منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب در ۱۸ فصل تهیه شده که موضوعات مختلفی از جمله کرم و میهمان‌نوازی بدون منت مردم عراق به زائران حضرت سید […]

به گزارش هنرآنلاین، کتاب «مواکب» نوشته حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق به‌تازگی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌زبان عربی منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب در ۱۸ فصل تهیه شده که موضوعات مختلفی از جمله کرم و میهمان‌نوازی بدون منت مردم عراق به زائران حضرت سید الشهدا (ع) را بررسی می‌کند.

نویسنده این کتاب به بررسی جایگاه مواکب حسینی در تاریخ و فرهنگ مردم عراق و اثرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن در دوران معاصر می‌پردازد. فصل اول کتاب استحباب موضوع زیارت اربعین و زیارت پیاده حضرت سید الشهدا علیه السلام در احادیث و روایات را مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل دوم در خصوص تاریخ موکب‌ها و تطور تاریخی آنها است و فصل سوم کتاب به بررسی ریشه‌های انقلاب صفر در سال ۱۹۷۷ میلادی در خصوص پیاده روی اربعین می‌پردازد.

فصل چهارم و پنجم کتاب به بررسی مواضع مراجع گذشته و معاصر شیعه در خصوص اربعین حسینی اشاره دارد. نویسنده در فصل ششم کتاب، اهداف تشکیل مواکب حسینی را به بحث می‌گذارد. موضوع توزیع جغرافیایی مواکب و ویژگی‌های آنها هم در فصل هفتم کتاب آمده است.

رایزن فرهنگی ایران در عراق در فصل هشتم ایثارگری‌ها و عبرت‌های ناشی از فرهنگ موکب‌داری را مورد بررسی قرار می‌دهد و در فصل نهم به بررسی نقش حمایت‌های حکومتی در سامان بخشی به حرکت موکب‌داری می‌پردازد.

نویسنده کتاب در فصل دهم این اثر ارزشمند، برنامه‌های متنوع مواکب را در حوزه‌های مختلف بررسی می‌کند. کتاب «مواکب» در فصل یازدهم نتایج زیارت اربعین را در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مورد کنکاش قرار می‌دهد.

بررسی حجم کمک‌های داوطبانه به مواکب موضوع فصل سیزدهم کتاب است و یکی از موضوعات مهم این کتاب، بررسی نقش عشایر عراق در احیای سنت موکب‌داری است. نقش مؤسسات و نهادهای مردم نهاد از دیگر موضوعاتی است که در فصل چهاردهم کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین، بررسی مواضع رسانه‌های همسو و معاند در خصوص مواکب در فصل پانزدهم کتاب مورد مطالعه قرار می‌گیرد و در فصل شانزدهم کتاب به موضوع انتقال فرهنگ مواکب به کشورهای همسایه اشاره دارد. فصل هفدهم کتاب به اشکال مختلف مواکب و حیطه‌های تخصصی آن پرداخته شده و فصل آخر آن به موضوع مواکب در ادبیات عرب اشاره دارد.

این کتاب در ۲۰۵ صفحه و شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

 

 
منبع : هنر آنلاین

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 141045 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید