جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-17
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 173343 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۵۶ | ارسال توسط :
12 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «احمد سلحشور»، رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق مشهد در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت تشکیل کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، اظهار کرد: حضور حداکثری تشکل‌های حوزه کشاورزی، دام و طیور و آبزیان استان در […]

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «احمد سلحشور»، رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق مشهد در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت تشکیل کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، اظهار کرد: حضور حداکثری تشکل‌های حوزه کشاورزی، دام و طیور و آبزیان استان در این کنسرسیوم، به منظور فعالیت قدرتمند این ساختار بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه اهداف بلندمدت و کوتاه مدت داخلی و خارجی در تشکیل این کنسرسیوم درنظر گرفته شده، افزود: ورود به بازار فرابورس یکی از برنامه‌های پیشنهادی در ادامه فعالیت این کنسرسیوم است.

سلحشور با تاکید بر حمایت بانک مرکزی، استانداری، جهاد کشاورزی و دیگر سازمان و نهادهای دولتی برای تشکیل کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری اعضا در کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان می‌تواند به صورت ریالی یا ارزی باشد و میزان سرمایه ثبتی کنسرسیوم نیز می‌تواند کمتر یا بیشتر از میزان تعیین شده باشد.

او یادآور شد: درصورت موفقیت این کنسرسیوم، این ساختار به عنوان الگو در سایر استان‌ها اجرایی خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، بایستی بر اساس نیاز استان به نهاده‌های دامی، ارز دولتی دریافت و سپس واردات نهاده‌های دامی مورد نیاز استان انجام شود. با واردات نهاده‌های دامی، امکان کنترل بازارگاه استانی وجود دارد و توزیع نهاده به شکل مطلوب‌تری صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد در بخش دیگر سخنانش به عدم شفافیت در سامانه‌های حوزه واردات و صادرات اشاره و تاکید کرد: دولت از سامانه‌های الکترونیکی استقبال می‌کند. تاکنون سامانه جامع در حوزه واردات نهاده‌های دامی با شفافیت بالا ایجاد نشده است.

سلحشور با اشاره به هدف‌گذاری برای ورود کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان در بازار بورس و فرابورس، خاطرنشان کرد: در تدوین اساسنامه کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان از تجربه تشکل‌ها استفاده خواهد شد. همچنین مکاتبات لازم با صندوق مادر تخصصی در این حوزه انجام می‌شود.

سلحشور، خرید و تهیه بهترین نوع نهاده دامی از کشورهای همسایه استان و ورود ارزان قیمت و ارائه آن به اعضا کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان را از اهداف اصلی شکل‌گیری این کنسرسیوم دانست و گفت: این ساختار، قدرت ارتباطات در این حوزه را افزایش می‎دهد. همچنین، در چنین مجموعه‌ای دامداران خرد از اهمیت والایی برخوردارند. تشکیل کنسرسیوم، قدرت چانه‌زنی را در میان واردکنندگان و تولیدکنندگان نهاده دامی ایران افزایش خواهد داد.

وی بیان کرد: در ابتدا سقف میزان سرمایه‌گذاری برای کنسرسیوم تعیین خواهد شد و در عضویت تشکل‌ها در این ساختار، استقلال آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی در بخش دیگر سخنانش به تامین نهاده‌های دامی از طریق تولیدکنندگان داخلی اشاره و تاکید کرد: دولت بایستی از محل ارزهای ذخیره شده، سرمایه در گردش تولیدکنندگان را تامین کند.

سلحشور با تاکید بر پیگیری دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی استان برای تشکیل کنسرسیوم مذکور، بیان کرد: در آینده‌ای نزدیک، نشستی تخصصی با هیئت مدیره تشکل‌های استان برگزار و موضوع در ابعاد بیشتری تشریح خواهد شد تا موافقت حداکثری آنان جذب گردد.

اتاق مشهد پیگیر تحقق اهداف تشکیل کنسرسیوم تامین نهاده‌های دامی استان است

سپس «علی کبیر»، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد با بیان اینکه این اتاق پیگیر تحقق اهداف کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان خواهد بود، افزود: هدف از تشکیل این کنسرسیوم، تقویت بخش خصوصی در تامین نهاده‌های دامی و استفاده از ظرفیت و امتیازات ارائه شده در این حوزه در رفع محدودیت‌های موجود در استان است. اعضاء کنسرسیوم باتوجه به میزان سهام خود در این ساختار، در تصمیمات مربوط به آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی بخش دیگر سخنانش را به اهمیت حفظ تعادل در بازار نهاده‌های دامی اختصاص داد و تاکید کرد: کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، نقش ایجادکننده تعادل در بازار را ایفا می‌کند.

کبیر ادامه داد: در خصوص چگونگی سرمایه‌گذاری برای سهام‌داری در کنسرسیوم، به صورت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار اطلاع‌رسانی خواهد شد. یکی از اهداف اصلی تشکیل کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، حضور حداکثری تشکل‌های حوزه کشاورزی، دام و آبزیان در این ساختار است.

کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان در ابتدای کار، یک شرکت سهامی خاص است

در ادامه «سمیرا سبزواری»، رئیس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: دفتر کشاورزی اتاق با نظر ذینفعان و فعالان این حوزه اقدام به تدوین شیوه نامه تاسیس کنسرسیوم در ۱۲ ماده و یک تبصره نمود.

وی در ارائه جزئیات این شیوه نامه گفت: از مزایای تشکیل کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان می‌توان به تامین حداقل یک چهارم نهاده‌های مورد نیاز استان در گام اول از این طریق و تامین ۱۰۰ درصدی نهاده‌ها طی افق ۵ تا ۱۰ ساله اشاره کرد. همچنین، کاهش هزینه‌های واردات از جمله هزینه حمل‌ونقل، تکمیل ظرفیت و ارتقاء بهره‌وری خط تولید واحدهای فرآوری استان، تکمیل زنجیره تولید فرآوری و توسعه آن در خوشه‌های مرتبط با تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز استان با قیمت پایین‌تر از قیمت‌های موجود و عرضه شده به جهت اجماع در تامین نیازها و… از دیگر مزایای تشکیل این کنسرسیوم است.

وی، نوع شرکت کنسرسیوم را سهامی خاص دانست و عنوان کرد: این کنسرسیوم، با نگاه تبدیل به شرکت سهامی عام در بلندمدت و با توجه به توانایی و ظرفیت‌ها، ورود به بازار فرابورس و بورس تاسیس خواهد شد.

سبزواری در بخش دیگر سخنانش عنوان کرد: در سال اول، هدف‌گذاری کنسرسیوم  تامین حداقل ۱۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز استان است. خراسان رضوی سالانه حداقل به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن الی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده دام و طیور نیاز دارد‌. میزان سود حاصله از واردات را زمان، اقتضاء بازار و مقدار آن برای سهامداران کنسرسیوم تعیین خواهد کرد.

وی در خصوص اعضاء کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، اظهار کرد: کلیه اشخاص، دست اندرکاران و ذی‌نفعان این حوزه از جمله اشخاص حقوقی و حقیقی می‌توانند به عنوان عضو و سهامدار کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان باشند. عضویت در این کنسرسیوم، مانع از فعالیت انفرادی در جهت واردات نهاده‌ها نیست. همچنین شرکت‌ها می‌توانند از مزایای عضویت در کنسرسیوم نیز بهره‌مند یا همکاری‌های مشترک (با دیگر شرکت‌ها) داشته باشند.

سبزواری تاکید کرد: میزان سرمایه‌گذاری قطعی در واردات نهاده‌های دامی، به اقتضاء زمان و متناسب با نیاز استان تعیین و برآورد خواهد شد.

تشریح مراحل تشکیل کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان

وی در تشریح مراحل تشکیل کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، عنوان کرد: کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، ابتدا در قالب شرکت سهامی خاص و پس از نهایی‌شدن تعداد اعضا و میزان سرمایه ثبتی، تأسیس خواهد شد. پیگیری تمامی امور ثبت این کنسرسیوم از سوی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی انجام می‌شود و پس از ثبت کنسرسیوم با حضور کلیه اعضاء در اولین مجمع عمومی، اساسنامه نهایی تصویب می‌گردد. همچنین، اعضاء هیأت مدیره با انجام انتخابات در جلسه مجمع، انتخاب می‌شوند و تیم اجرایی کنسرسیوم توسط اعضاء هیات مدیره انتخاب خواهند شد.

سبزواری ادامه داد: اعضاء کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، موظف هستند که ۳۵ درصد سرمایه ثبتی اولیه مورد درخواست را به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز کنند. افزایش سرمایه و واگذاری سهم، مطابق آیین‌نامه ثبت شرکت سهامی خاص و زیر نظر هیئت مدیره کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به حمایت‌های دولتی از کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، در تلاش هستیم که امتیازاتی مانند کاهش زمان تخصیص ارز، رایزنی در خصوص تامین ارز واردات از محل ارز صادرات، تسریع در واردات و… را برای کنسرسیوم به دست آوریم.

سبزواری افزود: کنسرسیوم مزبور، متشکل از ذی‌نفعان حوزه واردات نهاده‌های دامی است و هر گونه عرضه‌ای از سوی کنسرسیوم، با تقاضا از سمت تشکل‌های مصرف‌کننده خواهد بود. درصورتی که تشکل‌های مصرف‌کننده و واحدهای تولیدی حوزه دام و طیور، عضو کنسرسیوم باشند، میزان انتفاع مضاعف بوده و این امر به منزله، مشوقی بیشتر برای همکاری در این عرصه خواهد بود.

وی ادامه داد: پس از تأسیس کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان، نشست مشترکی با دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف از جمله استانداری، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و… برگزار خواهد شد تا پتانسیل‌های ایجاد شده در کنسرسیوم، مطالبه‌گری به ویژه در حوزه تخصیص ارز، اخذ تقاضا از سوی اعضاء مصرف کننده، ظرفیت‌سنجی برای واردات توسط اعضاء وارد کننده، پیگیری اخذ مجوزهای مربوط به عدم نیاز به عرضه کالای وارداتی توسط کنسرسیوم در سامانه بازارگاه، ثبت سفارش‌ها و… اعلام گردد.

تاکید بر حضور حداکثری تشکل‌ها در عضویت کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان

سپس «مجید مهدوی»، دبیر کمیسیون کشاورزی، دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی هم‌افزایی و ایجاد قدرت و ظرفیت برای رفع مشکلات تامین نهاده‌های دامی استان است، تاکید کرد: باید طیف بیشتری از تشکل‌ها در کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان حضور داشته و سهیم باشند.

در ادامه، برخی از اعضا حاضر در جلسه نظرات، ایده‌ها و سوالات خود را نسبت به تأسیس کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان مطرح کردند.

«حمیدرضا رضوی‌خبیر»، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر نوع هدف‌گذاری کنسرسیوم تامین نهاده‌های دامی استان، اظهار کرد: در کنسرسیوم، بایستی از مزارع و نهاده‌های دامی تولیدی نیز برای تامین نیاز استان در این حوزه استفاده شود. همچنین حمایت نهادهای دولتی از کنسرسیوم، پس از تشکیل و ثبت نیز ادامه دار باشد.

«امین هراتی»، مدیرعامل اتحادیه دامپروری استان با اشاره به اینکه تامین نهاده دامی مورد نیاز استان به نقدینگی و سرمایه نیاز دارد، خاطرنشان کرد: پیش از این، نهادهای دولتی و تشکل‌ها برای تامین نهاده دامی مورد نیاز اقدام کردند؛ اما عدم‌ثبات در بازار منجر به عدم موفقیت آنان شد. در سوابق گذشته، بدعهدی‌هایی رخ داده که نیازمند ارائه پشتوانه و ضمانت به اعضا کنسرسیوم زنجیره تامین نهاده‌های دامی استان است.

«محمدرضا اورانی»، عضو کمیسیون کشاورزی، دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد  گفت: در کنار تامین نهاده‌های دامی، اتاق بازرگانی در این موضوع دارای مسئولیت اجتماعی است. سال گذشته، به دلیل واردات بی‌رویه جو، کشت آن در کشور ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که بسیاری از اراضی موجود در کشور، تنها مستعد کشت جو است. کنسرسیوم بایستی، اولویت تامین نهاده مورد نیاز استان را از طریق تولیدات داخلی درنظر بگیرد.

همچنین «سید اصغر موسوی تبار»، دیگر عضو کمیسیون کشاورزی، دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: کنسرسیوم تشکیلاتی کاملا حقوقی و بین‌المللی است که باید اعضای تصمیم‌گیرنده آن به شکلی محدودتر انتخاب شوند. نتیجه نهایی شکل گیری و فعالیت کنسرسیوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کنسرسیوم باید بازارچه مشتری و مشتریان نهاده‌های دامی را ایجاد نماید و تولیدکننده و مصرف کننده از این وضعیت بهره‌مند گردند.

 

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 173343 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید