انتظار میرفت انقلاب دیجیتال، نشر سنتی را در هم بکوبد اما این روزها کتابهای چاپی با طرحها و جلدهایی جذابتر و دوستداشتنیتر روانه بازار میشوند و خوانندگان را به وسوسه میاندازند. به نقل از ایسنا، «گاردین» که چندی پیش خبر داده بود استقبال از ایبوکها طی یک سال گذشته در انگلستان ۱۷ درصد کاهش داشته […]
انتظار میرفت انقلاب دیجیتال، نشر سنتی را در هم بکوبد اما این روزها کتابهای چاپی با طرحها و جلدهایی جذابتر و دوستداشتنیتر روانه بازار میشوند و خوانندگان را به وسوسه میاندازند.
به نقل از ایسنا، «گاردین» که چندی پیش خبر داده بود استقبال از ایبوکها طی یک سال گذشته در انگلستان ۱۷ درصد کاهش داشته و در عوض، فروش کتابهای چاپی با هشت درصد رشد مواجه شده، اخیرا باز هم در اینباره مطلبی نوشته که در ادامه میخوانید. این گزارش به قلم «الکس پرستون» نویسنده کتاب «وقتی مرغهای ماهیخوار آتش میگیرند» نوشته شده است.
کتابها با اسرار غبارگرفتهشان، همیشه نوعی جذبه مسحورکننده با خود دارند. به نظر میآید ما در برهه خاصی از تاریخ طراحی کتاب هستیم. نشانههای توجه به ظاهر کتابها در جایجای جهان به چشم میخورد.
«لینکلن در باردو» نوشته «جورج ساندرز» با آن جلد بهیادماندنیاش را مثال میزنم، یا «جاده ابریشم» نوشته «پیتر فرانکوپن» که جلدش با الهام از کاشیهای مسجد امام اصفهان طراحی شده است؛ از جلد مجلل «مار اسکس» اثر «سارا پری» که کاشیهای «ویلیام موریس» را یادآوری میکند و طراحی جلد کتابهای «چیماماندا نگوزی آدیچی» تا لباس جدید آثار «فیتزجرالد»، «آستین» و «دیکنز» که دیگر نمونههای این طرحهای خلاقانه هستند.
یک دهه پیش که ظهور دستگاههای کتابخوان صنعت نشر را گیج کرده بود، ناشران ناگهان با بحران مالی مواجه شدند و به نظر میرسید «آمازون» دارد کل بازار را از آن خود میکند. آن موقع جلد کتابها خیلی متفاوت بود.
ناشران آن برهه با چاپ کتابهایی که به اندازه ایبوکها بیرنگورو و فراموششدنی بودند، به بازار دیجیتال پاسخ دادند. دوران جلدهای نازک و فتوشاپی بود و اعتماد به نفس از دسترفته ناشران در محصولی که ارائه میکردند، نمایان بود.
اما روند فروش ایبوکها بعد از رسیدن به قله سال ۲۰۱۴، کند شد و فروش کتابهای جلد سخت رشد پیدا کرد. جدیدترین آمارگیری هم نشان داده در سال ۲۰۱۶ فروش ایبوکها ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و استقبال از رقیبهای چاپی آنها هشت درصد بیشتر شده است. در این دوران ارزش محصولات ناشران بالاتر رفت و کتابفروشیها قفسههایشان را با جلدهای جواهرگون و فریبنده کتابها پر کردند.
پایان خبر- س ر