به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مصطفی مکارم»، مدیرعامل شتابدهنده کسب و کار فردوسی، در این سمینار، در خصوص محورهایی همچون زیستبوم نوآوری و کارآفرینی، اهمیت و اثر نوآوری در بنگاههای اقتصادی، انواع مراکز نوآوری صنعتی ️تحقیق، توسعه و فرایند نوآوری و… به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره […]
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مصطفی مکارم»، مدیرعامل شتابدهنده کسب و کار فردوسی، در این سمینار، در خصوص محورهایی همچون زیستبوم نوآوری و کارآفرینی، اهمیت و اثر نوآوری در بنگاههای اقتصادی، انواع مراکز نوآوری صنعتی ️تحقیق، توسعه و فرایند نوآوری و… به ایراد سخن پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت خلاقیت در نوآوری تصریح کرد: خلاقیت عامل رشد بوده و عصرها بر اساس موجهای مختلف نوآوری و خلاقیت شکل میگیرد. جهان اکنون به سمت اقتصاد خلاق محور رفته و این امر، محور همه کسب و کارها است.
مکارم با تاکید بر اینکه نوآوری مسیری است که از ایده شروع شده و تا رواج محصول در اجتماع طول میکشد، گفت: مسیر توسعه نوآوری، بخش های مختلفی دارد. نکته اینکه قرار نیست شرکتهای بزرگ در همه مراحل نوآوری بازیگردان باشند؛ بلکه باید جایگاه خود را کشف کنند. شرکتهای بزرگ صنعتی و تجاری نباید در مراحل اول نوآوری مانند مراحل آموزش و رقابت ورود کنند؛ بلکه دانشگاهها، سرمایهگذاران نوآوری و… باید به این بخش وارد شوند.
مکارم در ادامه سخنانش در این سمینار به تشریح مراحل نوآوری در کسبوکارها پرداخت بیان کرد: شرکتهای صنعتی بزرگ و تجاری باید بخشی از درآمد خود را صرف الزامات حوزههای نوآوری کنند که متاسفانه این مورد در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است. ورود شرکتها به مراحل نوآوری باید مطابق با ظرفیت مالی شرکت باشد.
ضرورت شناسایی نیازهای فناورانه بنگاههای اقتصادی
در ادامه «امراله دهقانی»، مدیر واحد نظامهای توسعه فناوری شبکه تبادل فناوری اظهار کرد: متأسفانه، امروزه برخلاف کشورهای پیشرفته و درحالتوسعه، میزان سرمایه گذاری بنگاههای اقتصادی در تحقیقوتوسعه در کشور ما بسیار پایین است. همچنین بخش زیادی از برنامههای تحقیقوتوسعه و بودجه آن در کشور ما توسط دولت برنامهریزی میشود که این امر برای کشور، آسیب زننده است.
وی با اشاره به اینکه تحقیقوتوسعه قلب نوآوری است، افزود: با این وجود هنوز برخی از بنگاههای اقتصادی ما به دلیل عدم آشنایی با فرایندها و مفاهیم تحقیقوتوسعه، درک درستی از تعریف و دسته بندی چالشها و نیازهای فناورانه خود ندارند و به همین دلیل گاهی اوقات به سراغ تحقیقات دانشگاهها میروند. تحقیقوتوسعه همواره با چالشها و ریسکهایی همراه است، ازاینرو صنایع برای کاهش ریسکهای موجود باید ابتدا بتوانند بهصورت نظاممند نیازهای فناورانه خود را شناسایی، دستهبندی و سپس برای رفع آنها اقدام کنند.
وی، یکی دیگر از مواردی که موجب کاهش ریسکهای تحقیقوتوسعه در بنگاههای اقتصادی میشود را استفاده از قانون اعتبار مالیاتی تحقیقوتوسعه نامید و گفت: قاعدتاً استفاده از این قانون شروطی دارد؛ اما بهطورکلی میتوان گفت معادل بخشی از هزینههای انجام شده در تحقیقوتوسعه توسط بنگاههای اقتصادی میتواند بهعنوان مالیات بر عملکرد سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد، کسر شود.
در ادامه «عباسی»، کارشناس اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: در گذشته و به طور سنتی مسئولیت رفع نیازهای فناورانه صنایع بر عهده واحدهای تحقیقوتوسعه بود؛ اما به دلیل بروز فناوریهای جدید، رشد سریع تکنولوژی و تخصصیشدن علوم، برخی صنایع نتوانستند تمام نیازهای خود را با اتکا به ظرفیتهای داخلی خود رفع کنند. ازاینرو رفتهرفته دنیای فناوری از پارادایم نوآوری بسته به سمت نوآوری باز حرکت کرد.
وی افزود: برخلاف نوآوری بسته، در مسیر نوآوری باز، یک بنگاه اقتصادی میتواند از ایدهها و ظرفیتهای خارج از سازمان خود نیز برای رفع نیازهای فناورانه استفاده کند. این امر سبب کاهش ریسکها و هزینههای تحقیقوتوسعه در صنایع میشود. ضمنا با توجه به لزوم شناسایی تواناییها و ظرفیتهای مختلف بازیگران زیستبوم نوآوری و تعامل با آنها، آشنایی با فرایندها و مفاهیم تحقیقوتوسعه نیز برای ورود صنایع به مسیر نوآوری باز، نیاز است.
لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=44261