آنلاین بودن کسب و کارها در دنیای امروز باعث شده تا رقابت سختی در داخل کشور میان فروشگاههای مجازی آغاز شود. از همین جهت رشد قارچگونه فروشگاههای اینترنتی تعبیری است که رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از آن بهعنوان وضعیت فعلی فروشگاههای آنلاین یاد میکند.به گفته میرمهدی چنین رشدی باعث شده نظارتی بر فعالیت آنها […]
آنلاین بودن کسب و کارها در دنیای امروز باعث شده تا رقابت سختی در داخل کشور میان فروشگاههای مجازی آغاز شود. از همین جهت رشد قارچگونه فروشگاههای اینترنتی تعبیری است که رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از آن بهعنوان وضعیت فعلی فروشگاههای آنلاین یاد میکند.به گفته میرمهدی چنین رشدی باعث شده نظارتی بر فعالیت آنها نباشد و کالای تقلبی، قاچاق و بدون منبع موثق به معضل برخی از این فروشگاهها تبدیل شده است.
به نقل از دنیای اقتصاد، او درباره چگونگی نظارت بر فروشگاههای اینترنتی از سوی مرکز اصناف و بازرگانان ایران توضیح میدهد: «طبق ماده ۱۵ آییننامه تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی، به منظور نظارت بر عملکرد فروشگاههای مجازی مطابق مقررات قانون نظام صنفی، کمیتهای مرکب از نمایندگان مرکز اصناف و بازرگانان ایران (بهعنوان رئیس)، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارتخانههای اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیروی انتظامی، اتاق اصناف ایران و اتحادیه صنفی مربوط تشکیل میشود که از جمله مهمترین وظایف این کمیته بررسی عملکرد و رسیدگی به تخلفات فروشگاههای مجازی است و در زمان لازم نیز اقدام به اعلام تخلفات به مراجع ذیربط و تعیین ضوابط درجهبندی این فروشگاهها میکند.»
میرمهدی با اعلام اینکه با توجه به ویژگی فضای مجازی از جمله نامحدود بودن فضای جغرافیایی برای فعالیت این فروشگاهها باید نظارت بهصورت متمرکز دنبال شود، ادامه میدهد: «باید بین دستگاههای دخیل در این موضوع در ردههای کشوری و استانی برای حصول نتیجه مطلوب تعامل ایجاد شود، بنابراین پس از اجرایی شدن این آییننامه برای اولین بار در کشور ردههای متناظر استانی این کمیته نیز در سطح استانها در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است و در حال حاضر در حال سازماندهی و برنامهریزی بحث نظارت بهتر و موثرتر بر کسب و کارهای فضای مجازی در دو سطح استانی و کشوری هستیم.»