احمد زمانیان میافزاید: متاسفانه اخیرا ناوگان ایرانی که وارد خاک افغانستان میشوند پس از تخلیه بار خود در هرات در هنگام برگشت مجبورند حداقل ۲۰ تا ۲۵ روز در آن سوی مرز در صف نوبت توقف داشته باشند که این معضل نارضایتی شدیدی را برای رانندگان و تجار ایجاد کرده است. با توقف طولانی ناوگان […]
احمد زمانیان میافزاید: متاسفانه اخیرا ناوگان ایرانی که وارد خاک افغانستان میشوند پس از تخلیه بار خود در هرات در هنگام برگشت مجبورند حداقل ۲۰ تا ۲۵ روز در آن سوی مرز در صف نوبت توقف داشته باشند که این معضل نارضایتی شدیدی را برای رانندگان و تجار ایجاد کرده است. با توقف طولانی ناوگان ایرانی در مرز افغانستان کرایهها به شدت افزایش یافته است و از طرفی ناوگان ایرانی که در آن سوی مرز متوقف میشوند سرمایههای ملی ما هستند و ما اکنون ما با کمبود ناوگان مواجه هستیم که به امر حملونقل بینالمللی آسیب زیادی وارد میکند.
وی تاکید میکند: در سالهای اخیر جلسات و نشستهای بسیاری با حضور مسئولان ایرانی و افغانستانی برگزار شده است و علیرغم اینکه طرفین مدعی بودند که مشکلات حل شده اما پس از مدت کوتاهی وضعیت مجددا به حالت قبل بر میگردد. در واقع در این گونه جلسات موارد و مشکلات به صورت مقطعی حل میشود و پایدار نیست.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد تصریح میکند: مسئولان مرزی بر مشکلات واقف هستند و چاره کار را میدانند اما متاسفانه هر ارگان و سازمانی مانند منطقه ویژه، بازارچه، پایانه، گمرک، فرماندار و انجمن رانندگان در واقع ساز خود را میزند و تنها در صددند تا حضور خود را به اثبات برسانند.
وی معتقد است مشکلات پایانه مرزی دوغارون یک زخم کهنه است که درمان آن اراده قوی مسئولان دولتی را میطلبد. از این رو برای رفع معضلات باید عارضهیابی شود و راهکارهایی برای حل ریشهای آن ارائه گردد.
زمانیان خاطرنشان میکند: اکنون رانندگان ناوگان ایرانی برای دریافت ویزای ۳ ماهه مبلغی بیش از ۴۰ میلیون تومان ( ۷۰۰-۸۰۰ دلار) پرداخت میکنند و طبعا در ۳ ماه باید بتوانند حداقل ۶-۷ سرویس برای حمل کالا به افغانستان سفر کنند اما با توقفهای طولانی در مرز تعداد سرویسها بسیار کاهش یافته است.
وی اذعان میکند: اکنون توقفهای طولانی در مرز دوغارون سبب شده تا کرایههای حمل ونقل از بندرعباس از ۶۰ – ۷۰ میلیون تومان به ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان افزایش یابد.
رییس هیئت مدیره انجمن حملونقل بینالمللی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در این جریانات نمیتوان هیچ یک از طرفین ایران وافغانستان را مقصر دانست، میافزاید: به نظر میرسد هیچ یک از طرفین یکدیگر را باور ندارند و قادر نیستند با ارائه راهکارهای اصولی و اساسی به حل مشکلات بپردازند.
وی معتقد است برای حل ریشهای مشکلات پایانه مرزی دوغارون باید تمام دست اندرکاران بخش دولتی منطقه و نماینده وزارت خارجه به همراه مسئولان بخش خصوصی در کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی حضور یابند تا بخش خصوصی که کاملا به مشکلات واقف هستند نظرات و راهکارهای خود را منعکس کنند زیرا در این میان بخش خصوصی ضررهای جبران ناپذیری را متحمل میشود.
زمانیان با اشاره به اینکه بازار افغانستان یک بازار مصرفی بوده و نیاز به کالاهای وارداتی دارد، میافزاید: بنابراین افزایش هزینههای حملونقل بر افزایش قیمت کالاهادر این کشور تاثیر مستقیم دارد و قطعا تعاملات سازنده طرفین میتواند به نفع هر دو کشور باشد.
وی خاطر نشان میکند: اکنون عدم تسهیل و روان سازی در ترددها و نیز افزایش هزینهها در حملونقل ترانزیتی در پایانه مرزی دوغارون موجب شده تا دست اندرکاران این حوزه بارهای ترانزیتی را از پایانه مرزی ماهیرود در خراسان جنوبی به افغانستان حمل کنند که طبعا این موضوع به درآمدهای استان تاثیر منفی میگذارد.
لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=27267