دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-16
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 13667 |
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳ | ارسال توسط :
56 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

    این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزیابی‌اش از برگزاری جشن امضا و رونمایی کتاب، اظهار کرد: هر اتفاقی که بتواند در کسادی بازار کتاب و کمبود مخاطب تعییر ایجاد کند حتی  اگر یک گام برای معرفی کتاب، جذب مخاطب و افزایش سرانه مطالعه باشد، خوب است. به نظرم این مراسم‌ را باید […]

 
 
محسن حکیم‌معانی

این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزیابی‌اش از برگزاری جشن امضا و رونمایی کتاب، اظهار کرد: هر اتفاقی که بتواند در کسادی بازار کتاب و کمبود مخاطب تعییر ایجاد کند حتی  اگر یک گام برای معرفی کتاب، جذب مخاطب و افزایش سرانه مطالعه باشد، خوب است. به نظرم این مراسم‌ را باید یک حرکت خوب و مثبت ارزیابی کرد.
او با بیان این‌که بودن مراسم جشن امضا و رونمایی کتاب بهتر از نبودن آن است، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد بین بودن و نبودن این مراسم‌ یکی را انتخاب کنم طبیعتا بودنش را انتخاب می‌کنم.
حکیم‌معانی افزود: با توجه به این‌که جشن امضا و رونمایی کتاب سال‌هاست برگزار می‌شود، اما آمار کتاب‌خوانی افزایش نیافته و حتی پایین‌تر هم آمده است، حتما در بخشی از برگزاری این مراسم‌ مشکل  و ایرادی وجود دارد. البته رونمایی کتاب بخشی از فعالیت‌هایی است که  برای کتاب‌ و کتاب‌خوانی برگزار می‌شود.
او درباره ایرادهای برنامه‌های رونمایی و جشن امضای کتاب، گفت:  رونمایی کتاب عملا  به معرفی کتاب ختم نمی‌شود. هر نویسنده تعدادی  دوست و آشنا دارد که به این رویدادها دعوت می‌شوند و حضور دارند، و این رویدادها برای مخاطب عام چندان برد تبلیغاتی ندارند. اگر بتوان به نحوی مخاطب عام را درگیر کرد و جاذبه‌هایی را در این مراسم به وجود آورد که آن‌ها نیز حضور داشته‌ باشند، این مراسم‌ تأثیر بیشتر و بهتری خواهد داشت.
او با بیان این‌که جامعه و مردم باید نویسنده‌ جوان و کارهایش را بشناسند، اظهار کرد: یکی از راه‌های معرفی کتاب و نویسنده جوان و تازه‌کار، مراسم‌ رونمایی‌و جشن امضا  است، اما برد آن محدود است و اگر در حد دوستان و آشنایان نویسنده باشد، در همان حد باقی می‌ماند و فایده‌ای ندارد.
حکیم‌معانی با بیان این‌که در کنار این‌گونه مراسم‌، تبلیغات گسترده برای کتاب لازم است است، خاطرنشان کرد: کتاب به عنوان کالای فرهنگی مانند هر کالای دیگری نیاز به تبلیغات و آگهی دارد. اگر بتوان آگهی کتاب را به راه‌ انداخت و تبلیغات آن را منتشر کرد، می‌توان به جذب مخاطب امیدوار بود.
او در عین حال یادآور شد: کیفیت کتاب نیز در این میان مهم است؛ خود کتاب باید این قابلیت را داشته باشد که بتواند توجه مخاطب را جلب کند.
این نویسنده درباره کارکرد رسانه‌ها در مراسم‌ جشن امضا و رونمایی کتاب، با بیان این‌که رسانه‌ها نقش عمده‌ای در این زمینه دارند، گفت: رسانه‌ها در این حوزه کاری نکرده‌اند. یکی از تفاوت‌های رسانه‌های امروز با رسانه‌های قدیمی‌تر این است که در گذشته صفحات جدی در حوزه ادبیات وجود داشت اما اکنون کمتر شده و صفحات ویژه و تخصصی ادبیات و کتاب کمرنگ‌تر شده‌اند. رسانه‌ها می‌توانند نقش عمده‌ای داشته باشند اما کارشان را درست انجام نمی‌دهند.
او تأکید کرد:  اگر بنا باشد  رونمایی کتاب  به نحو شایسته‌ای برگزار شود و حداقل‌ کارکردی را که از آن انتظار می‌رود، داشته باشد نیازمند همکاری نویسنده، ناشر، رسانه‌ها و حتی مخاطبان  است که کتاب را به خوبی معرفی کنند. البته اقبال عمومی از کتاب به کیفیت آن برمی‌گردد.

پایان خبر – م م

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13667 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید