همیشه یکی از مهمترین دغدغههای خریداران قبل از خرید خودرو چگونگی تامین قطعات و خدمات آن است؛ به طوری که در بسیاری از موارد خودروهای با کیفیت بالا به دلیل نداشتن پشتوانهی قابل اطمینان خدمات و قطعات و در اصل عملکرد ضعیف نمایندگی٬ جای خود را در بازار به یک خودروی با برند ضعیفتر و […]
همیشه یکی از مهمترین دغدغههای خریداران قبل از خرید خودرو چگونگی تامین قطعات و خدمات آن است؛ به طوری که در بسیاری از موارد خودروهای با کیفیت بالا به دلیل نداشتن پشتوانهی قابل اطمینان خدمات و قطعات و در اصل عملکرد ضعیف نمایندگی٬ جای خود را در بازار به یک خودروی با برند ضعیفتر و با کیفیت پایینتر ولی با خدمات و قطعات فراوان میدهند.خدمات و قطعات خودروهای وارداتی در سالهای قبلدر دورههای پیشین واردات میتوان گفت که تیراژ واردات یک مدل تعیینکنندهی خوشفروش یا بد فروش بودن یا بهتر بگوییم ترسناک بودن یا نبودن آن در بین خریداران بوده است و تا امروز هم این روال ادامه دارد و دلیل آن هم واضح است:خودرویی که تعداد آن در بازار زیاد است به احتمال زیاد مشکل کمبود قطعه ندارد و خودرویی که تعداد آن در بازار کم است به احتمال زیاد یک وارد کننده(نمایندگی) نهچندان قوی دارد که هم خود ماشین را کم وارد کرده و هم قطعات آن را! از طرفی وارد کنندهی شخصی هم حاضر به ریسک نیست تا برای خودرویی سرمایهی خود را به خواب ببرد و قطعاتش را وارد کند که تعداد آن در بازار کم است.مثالهای موفق در سالهای قبل برندهای کرهای مانند کیا و هیوندا و مثالهای ناموفق برندهای هوندا و نیسان(حتی با وجود کیفیت بالای خود ماشینها) بودهاند.خدمات پس از فروش خودرخدمات و قطعات خودروهای جدید وارداتیقبل از اینکه به خودروهای وارداتی بپردازیم باید اضافه کنیم که در سالهای ممنوعیت واردات(سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲) خودروهای مونتاژ چینی در بازار عرضه شدند که بسیاری از آنها و یا تمامی آنها حداقل در مواقعی دچار کمبود و یا نبود قطعات بودهاند و بعضا خودروها چند ماه در نمایندگیها منتظر رسیدن قطعه خواب بودند که این موضوع برای خودرویی که در داخل تولید میشود یک فاجعه تمام عیار است!اما باید گفت که احتمالا و متاسفانه بسیاری از خودروهای وارداتی جدید هم این مشکل را خواهند داشت. طی حدودا یک سال گذشته بیش از ۴۰٫۰۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده و این روند همچنان ادامه دارد. این عدد به حدود ۵۰ مدل مختلف خودرو تقسیم میشود و باید گفت که از این مدلها فقط تعداد کمی پر تیراژ هستند که این موضوع خود جای نگرانی دارد. خودروهایی مانند تویوتا کرولا٬ تویوتا لوین و چانگانهای CS55 و CS35 تعداد قابل توجهی دارند و به نظر میرسد با توجه به تعداد آنها در بازار و عملکرد نمایندگی آنها حداقل فعلا جای نگرانی نیست. البته در برخی مدلهای دیگر هم که به تعداد کمتر وارد شدهاند بزرگی و سابقهی خوب نمایندگی آنها میتواند خریداران را تا حدودی دلگرم کند.ولی حقیقت این است که بسیاری از مدلهایی که تا این لحظه وارد شدهاند از مقدار کافی خدمات و قطعات برخوردار نیستند و خرید آنها بسیار ترسناک به نظر میرسد.نکتهی عجیب اینکه واردکنندگان محترم در برخی موارد برندهایی را وارد کشور کردهاند که خریدار حتی بعد از نا امیدی از تامین قطعاتش توسط نمایندگی داخلی حتی نمیتواند قطعه مورد نظر خود را از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم تهیه کند!در پایان باید گفت که بهتر است قبل از انتخاب و خرید خودرو به صورت دقیق به بررسی خدمات٬ قطعات و عملکرد نمایندگی آن بپردازید؛ چراکه همین خودروهای صفر کیلومتر هم به زودی بعد از تصادفات و یا استهلاک قطعات فنی به لوازم نیاز دارند و در صورت نبود و کمبود قطعه دچار خسارت زمانی یا مالی خواهید شد!