هادی میرزایی گفت: در این لایحه وزارت میراثفرهنگی میتواند برای حمایت از سازمانهایمردمنهاد فعال و تشکلهای حرفه ای و تخصصی در حوزه میراث فرهنگی و طبیعی، املاک در اختیار از جمله فضاهای مناسب در آثار تاریخی را کوتاه مدت در اختیار این تشکلها قرار دهد. بهرغم ظرفیت های ایجاد شده، بخش های مختلف دولت از این آیین نامه تبعیت نکرده و […]
هادی میرزایی گفت: در این لایحه وزارت میراثفرهنگی میتواند برای حمایت از سازمانهایمردمنهاد فعال و تشکلهای حرفه ای و تخصصی در حوزه میراث فرهنگی و طبیعی، املاک در اختیار از جمله فضاهای مناسب در آثار تاریخی را کوتاه مدت در اختیار این تشکلها قرار دهد.
بهرغم ظرفیت های ایجاد شده، بخش های مختلف دولت از این آیین نامه تبعیت نکرده و آن را اجرا نکردند، تا اینکه در قانون حمایت از مالکان بناها و بافت های تاریخی (مصوب ۱۳۹۸ مجلس) نقش های حمایتی پررنگ تر شد. البته در جاهایی از نظر دستگاه های نظارتی، سازمان های مردمنهاد و فعالان این حوزه انتظاراتی وجود داشت که باید تبیین میشد تا تفسیر متفاوت در متن قانون برطرف شود.
اکنون تصویب لایحه اصلاح قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخیفرهنگی روند دراختیار گذاشتن و بهرهبرداری خارج از فرایند مزایده بناها را در راستای ماموریت های صندوق به تشکل ها و سازمان مردم نهاد ممکن میسازد. صندوق می تواند برای توسعه بخشی از ظرفیت ها ماموریتی را به بخشی واگذار کند که پیش از این نمی توانستیم خارج از چارچوب مزایده انجام دهیم زیرا زمانی که مزایده برگزار میشود یک نفعی وجود دارد که برای فعالیتهای غیر انتقاعی مغفول مانده بود. این لایحه فضا را برای حمایت ها و همکاری در حوزه فعالیت غیرانتفاعی تسهیل کرد.
اساس واگذاری و بهره برداری تشکل های تخصصی از بناهای تاریخی یا مجموعه های انتفاعی بخش خصوصی به کاربریای که به بنای تاریخی اعطا می شود و شرایط ضمن مزایده بستگی دارد؛ البته در یکسال و نیم گذشته هم روند واگذاری ها برای تشکلها تسهیل شده است. در این دوران درصد خیلی کمتری از بناهای به کاربری اقامتی و پذیرایی معطوف شده و بیشتر واگذاری ها برای ایجاد خانههای خلاق یا اشتغال روستایی بوده یا برای خدمات تولید و عرضه صنایع دستی بوده است.