چهارشنبه, ۱ اسفند ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2025-02-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 8709 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۹:۵۶ | ارسال توسط :
156 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

‘بهروز آقایی’ روز دوشنبه گفت: انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ سالیانه بیش از ۱۶ میلیون تن کالا از هند به کشورهای یاد شده صادر شود، لذا نقش و موقعیت بی‎نظیر بندرچابهار در این تبادلات از مهم‌ترین دلایل پذیرش سرمایه‌گذاری هندی‌ها در این بندر اقیانوسی کشور است. وی اظهارداشت: در این راستا بر اساس قرارداد […]

‘بهروز آقایی’ روز دوشنبه گفت: انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ سالیانه بیش از ۱۶ میلیون تن کالا از هند به کشورهای یاد شده صادر شود، لذا نقش و موقعیت بی‎نظیر بندرچابهار در این تبادلات از مهم‌ترین دلایل پذیرش سرمایه‌گذاری هندی‌ها در این بندر اقیانوسی کشور است.
وی اظهارداشت: در این راستا بر اساس قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از ترمینال‌های چند منظوره و کانتینری فاز اول پروژه توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که بین شرکت خدمات دریایی و بندری آریا بنادر ایرانیان و (IPGPL) India Ports Global Private Limited هند، امضا شده مقرر است طرف هندی نسبت به خرید تجهیزات استراتژیک بندری اقدام و در این رابطه یک کارگروه مشترک، متشکل از اعضای طرف ایرانی و هندی، ارزیابی مناقصات و تأمین تجهیزات را بر عهده دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان این که در بخش اول ارزیابی کیفی، فنی و بازرگانی پیشنهادهای شرکت کنندگان در مناقصات این بندر در دستور کار قرار دارد، گفت: در بخش دوم مقرر است هیأت ایرانی جهت بازگشایی پاکات فنی و شروع ارزیابی مناقصه به کشور هند اعزام شود.
وی با اشاره به فینانس ۱۵۰میلیون دلاری هندی ها در بندرچابهار اظهارداشت: در تسهیلات فاینانس بر مبنای تفاهم‌نامه با صندوق توسعه صادرات (EDF) هند، مقرر است طرف هندی تسهیلات فاینانس به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار را جهت توسعه بندرچابهار از محل خط اعتباری Exim Bank هند تامین کند و سازمان بنادر و دریانوردی نیز از محل خط اعتباری مذکور خرید تجهیزات استراتژیک دریایی، بندری و مخابراتی و کمک ناوبری مورد نیاز این بندر را انجام دهد که فرآیند تامین این تجهیزات جهت اجرای دستورات بانکی به بانک هندی معرفی شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: جلب نظر سرمایه گذاران، نیازمند طراحی و ایجاد مدل‌های متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهره‌برداری و انتقال یا اصطلاحاً B.O.T نام دارد که امروزه مورد استقبال قرار گرفته و در قرارداد توسعه بندرچابهار با هندی ها از این مدل سرمایه گذاری استفاده شده است.
آقایی گفت: دلیل عمده استقبال از این مدل قرارداد مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک‌های پروژه (مالی، اجرایی، بهره برداری و…) است بطوری که بیشترین ریسک‌های قرارداد و مدیریت به سرمایه‌گذار منتقل می شود به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی هستند و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می‌دهند.
به نقل از ایرنا، به گفته وی، در طول مدت بهره‌برداری از پروژه، بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار و… به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات، هزینه‌های ساخت، بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و بصورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.
با توجه به دلایل فوق سازمان بنادرو دریانوردی بعنوان یکی از سازمان های پیشتاز در بهره برداری این نوع قراردادها توافقنامه مشارکت دولت هند در طرح و توسعه بندرچابهار را به مدت ١٠ سال و با مدلB.O.T بر اساس دو منابع تامین مالی طراحی و منعقد کرد که سهم شرکت ایرانی در حوزه صادرات و واردات از درآمدهای حاصله بیشتر بوده و بعد از مدت قرارداد همه تجهیزات خَریداری شده در سرمایه گذاری به مالکیت کشور در می آید.
پیش از این محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده بود که فاز نخست توسعه بندر اقیانوسی چابهار با بیش از ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری آماده بهره برداری است و اظهار امیدواری کرد پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به طور رسمی افتتاح شود.
وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در بندر چابهار افزود: برای افزایش ظرفیت بندر چابهار ۳۰۰ میلیون دلار از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی، ۴۰۳ میلیون دلار به صورت مشترک از محل صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر، ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری از محل فایناس دولت هند و ۸۵ میلیون دلار دیگر در قالب بی او تی ( اجرا، بهره برداری و واگذاری) با هندی ها در این بندر سرمایه گذاری شده که مجموع آن حدود ۸۵۰ میلیون دلار است و ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵میلیون تن افزایش می یابد.

پایان خبر- س ر

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 8709 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید