بازار فست فود یا غذاهای فوری طی دو دهه اخیر به سرعت رو به توسعه بوده و در ایران نیز با رشد روزافزونی مواجه شده است به طوری که ارزش بازار داخلی آن حدود ۱۶هزار میلیارد تومان برآورد شده است. به نقل از مهر، صنایع غذایی دنیا با تقویت سهم فست فود در سبد خانوارها […]
بازار فست فود یا غذاهای فوری طی دو دهه اخیر به سرعت رو به توسعه بوده و در ایران نیز با رشد روزافزونی مواجه شده است به طوری که ارزش بازار داخلی آن حدود ۱۶هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
به نقل از مهر، صنایع غذایی دنیا با تقویت سهم فست فود در سبد خانوارها دچار تحولات مثبتی شده و طی مدت زمان کمی از حالت بنگاه های خانگی به صنایع عظیم و بین المللی تبدیل شدند. در کنار صنایع تولید مواد اولیه فست فود، صنعت تجهیزات طبخ، و فروشگاه و مشاغل مرتبط با طبخ وفروش نیز به سرعت رشد کرد.
بهترین بازار برای محصولات این صنعت نوین غذایی که به صورت روزانه در حال تغییر و تکامل در تجهیزات است کلان شهرها و شهرهای صنعتی است. بر این اسا در کشورهای در حال توسعه می توان برای فست فود مشتریان بیشتری یافت. آمارها نشان می دهد رکرود مصرف فست فود در دنیا به آمریکا تعلق دارد.
بر اساس آمار مجامع بین المللی غذا و سلامت (تا پایان سال ۲۰۱۴) هر آمریکایی به طور میانگین سالانه بیش از ۲۹۰ دلار و هر کانادایی به طور میانگین حدود ۳۰۰ دلار برای فست فود هزینه می کند.
ایران
توجه ویژه جمعیت جوان و خانوارهای اغلب شاغل ایرانی هم طی دو دهه گذشته به این نوع تغذیه رو به افزایش گذاشته است. ایران اما از صنایع فست فود به صورت خاص تا ۱۰ سال گذشته برخوردار نبود و تنها در تولید مواد اولیه آن برخی از کارخانجات اقدامات موثری انجام دادند. اما طی دهه گذشته با واردات تجهیزات و احداث آشپزخانه ها و رستوران های مختلف این صنعت در کشور ها هم به صنعتی پولساز تبدیل شد.
بر اساس بررسی های مرکز آمار ایران تا پایان سال ۹۴ حدود ۴۷.۴ درصد افراد ۱۸ ساله و بیشتر شهری اظهار داشتهاند که در سال ۱۳۹۴ در ماه قبل از آمارگیری، فست فود مصرف کردهاند.
این در حالی است از این افراد ۱۸.۷ درصد یکبار و ۲.۶ درصد بیش از پنج بار در ماه فست فود مصرف کرده اند.
از طرفی آمار بانک مرکزی نیز نشان می دهد در ایران، خانواده های یک نفره، سالانه ۵۱۱ هزار تومان برای رستوران رفتن، هزینه می کنند و خانواده های سه نفره، ۷۳۷ هزار تومان هزینه شان می شود.
بر اساس آمار بانک مرکزی کم درآمدترین قشر جامعه سالانه ۳۵ هزار تومان برای رستوران و هتل هزینه می کنند. طبقه متوسط جامعه نیز کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در سال صرف هزینه های رستوران و هتل می کنند.
اما رستوران و فست فود بین خانواده های ثرتمند ایرانی هزینه های بالایی را به خود اختصاص داده است. به طوری که به طور متوسط سالانه بین ۹۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان برای رستوران رفتن خرج می کنند. اگر هزینه طرفداران رستوران و فست فود ایرانی را با هزینه های این موضوع در امریکا مقایسه کنیم با نهایت تعجب مشاهده می کنیم در ایران به مراتب بیشتر از آمریکا برای غذاهای خارج از خانه هزینه می شود.
طبق آخرین آمار بانک مرکزی، در سال ۹۴ ایرانی ها سالانه بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای غذاهای آماده مصرف می کنند. تا پایان سال ۹۰ هر خانوار ایرانی سالانه ۳۸۰ هزار تومان صرف خرید فست فود می کردند. شاخص بهای گروه غذاها و خوراکیهای آماده و آشامیدنیها در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ معادل ۳۹.۷ درصد افزایش یافت.
با توجه به جمعیت جوان کشور، آمار دانشجویان و خانواده های شاغل می توان گفت بازار فست فود به سرعت در حال رشد بوده و در کنار این رشد آثار منفی خود را نیز به جا خواهد گذاشت.
از آن جا که بعد از برجام کشورهای صنعتی به ایران به عنوان بازاری بکر و پرقدرت نگاه می کنند باید این انتظار را از مسئولان صنعتی و بهداشت و غذای کشور داشت که با سروسامان دادن به بازار ۱۶ هزار میلیارد تومانی فستفود در ایران از ظرفیت های آن برای اشتغال زایی و توسعه صنایع و تجهیزات و همچنین مدیریت سلامت شهروندان ایرانی با در نظر گرفتن ریسک استفاده از مواد اولیه وارداتی بهره ببرند.
پایان خبر- س ر