دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2023-12-11
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 153848 |
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰:۴۱ | ارسال توسط :
11 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

سال‌های زیادی بود که شرکت‌های خودروسازی سعی داشتند ماشین‌های برقی را به بازار عرضه کنند تا مورد استفاده عموم مردم قرار بگیرد. شاید الان برای من و شما چیز شگفت‌انگیزی نباشد و ساده به نظر برسد اما در عمل بسیار چالش‌برانگیز بود و پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت.

 آن‌ها بارها زمین خوردند و طعم تلخ شکست را چشیدند. تسلا نیز از این قاعده مستثنی نبود اما سرنوشت متفاوتی داشت. این غول آمریکایی هیچ‌گاه از تلاش دست بر نداشت و بالاخره موفق به انجام این کار شد و قواعد بازی را برای همیشه تغییر داد. تسلا در صنعت خودروسازی انقلاب و مدیر عاملش را به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل کرد. اما چگونه با استراتژی خاص خود یعنی بازاریابی صفر دلاری به اینجا رسیده؟ 

ارتش هواداران

بله، درست است! مدیرعامل تسلا یعنی آقای ایلان ماسک هیچ علاقه‌ای به تبلیغات ندارد و حتی یک دلار به این کار اختصاص نمی‌دهد. اگر چه در نگاه اول ممکن است فکر کنید تصمیم عاقلانه‌ای نیست ‌‌‌‌اما آقای ماسک بی‌گدار به آب نمی‌زند و روش‌های منحصر به فرد خود را دارد. بعد از استیو جابز دنیا دیگر مدیر عاملی مثل ایلان ماسک را به خود ندیده، او طرفداران زیادی دارد که خودشان را ماسکتر می‌نامند. این گروه به دلیل فعالیت‌های گسترده‌ای که در رسانه‌ها و شبکه‌های داشتند نقش مهمی را در جذب توجه مردم به تسلا ایفا کردند. آن‌ها ایلان ماسک را مردی خودساخته می‌بینند و مدام مطالبی را درباره زندگی و اهداف او به اشتراک می‌گذارند، به همین دلیل کاربران تصویر مثبتی از ماسک دارند و خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که او خالق تسلا است اما این تفکر درست نیست! در حقیقت زمانی که تسلا تاسیس شده بود ایلان ماسک به عنوان یکی ازسرمایه گذاران اصلی به شرکت پیوست و با گذشت زمان چهارمین مدیر عامل تسلا شد! به هر حال قسمت زیادی از محبوبیت تسلا مدیون آقای ماسک است و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت.

پیوند عاطفی

اگر بخواهیم رو راست باشیم شعار تسلا دوستدار طبیعت، برای تیم این شرکت در عمل آن‌چنان هم مهم نبود و اهمیت زیادی به محیط زیست نمی‌دادند. آن‌ها می‌خواستند به خاطر ایده‌های خلاقانه خود مورد تحسین قرار بگیرند به همین دلیل اولین رانندگان خودروهای تسلا همگی از تحصیلات و مقام بالایی برخوردار بودند و کاملاً با فناوری‌های روز دنیا آشنایی داشتند. این ترفندی زیرکانه بود که تسلا را در مرکز توجه قرار داد و محبوبیتی کسب کرد که هیچ‌کدام از شرکت‌های خودروسازی دیگر در آن موفق نبودند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. ایلان ماسک درک عمیقی از روانشناسی مشتریان داشت به همین دلیل گروه مگا تسلا را برای طرفداران تشکیل داد. اعضای این گروه احساس می‌کردند ویژگی خاصی دارند که عضو جامعه‌ای پیشرو هستند به همین دلیل وفاداری به برند و ارتباط میان اعضا روز به روز بیشتر شد.

کاریزماتیک

ما نمی‌توانیم در مورد یک گروه خاص صحبت کنیم و به سادگی از رهبر آن بگذریم. ایلان ماسک بیش از ۱۵۵ میلیون دنبال کننده در توییتر دارد. رویایش سفر به مریخ است و علاقه بسیاری به ساخت شعله‌افکن‌ها دارد. او دشمن درجه یک جف بزوس، بنیان‌گذار شرکت آمازون است و رقابت و بحث‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی برای بسیاری از کاربران جذاب و جالب است. در یک کلام شخصیتی کاریزماتیک دارد که می‌تواند به قلب و ذهن افراد نفوذ کند. اما چه چیزی یک نفر را کاریزماتیک می‌کند؟ این افراد همیشه حواسشان به همه چیز هست، اعتماد به نفس بالایی دارند، انعطاف پذیرند و هرگاه کسی سوالی بپرسد در لحظه می‌توانند پاسخی بامزه بدهند. همگی این موارد دست به دست هم داده‌اند و باعث شهرت افسانه‌ای ایلان ماسک شدند.

برندسازی

تسلا کیفیتی بی نظیر دارد اما از زیبایی ماشین‌ها غافل نمی‌شود برای مثال طراحی رودستر آنقدر لوکس و جذاب بود که وقتی به بازار عرضه شد همه را به وجد آورد توجه‌ها را به خود جلب کرد. همچنین تبدیل به نمادی از تحول و زندگی لاکچری شد. مایکل گازانیگا که متخصص علوم اعصاب است می‌گوید: همه وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند، به این فکر می‌کنند که در مقایسه با هم سن و سالان خود چه جایگاهی دارند. بنابراین زمانی که داشتن یک محصول نشان از موقعیت اجتماعی بالا باشد تقاضا برای آن زیاد می‌شود. اگر شما هم مدیر کسب و کاری هستید باید برای هر یک دلار تصمیم بگیرید، حتی اگر تمامش را هم صرف ساخت محصول درجه یک کنید منطقی است. به نقل از ایلان ماسک: زیربنای شرکت‌های بزرگ محصولات باکیفیت است.

منبع: آینده‌نگر

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 153848 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید