عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بی کیفیت بودن خودروهای داخلی را مهمترین مانع صادرات خودروهای تولیدی کشور دانست و گفت: صنعت خودروسازی در کشور باید خصوصی سازی شود تا با مدیریت درست وضعیت نابسامان موجود در کیفیت، ایمنی و هزینههای سرباری تولید خودرو اصلاح شود و راه صادرات خودروهای داخلی هموار شود. محمدرضا منصوری […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بی کیفیت بودن خودروهای داخلی را مهمترین مانع صادرات خودروهای تولیدی کشور دانست و گفت: صنعت خودروسازی در کشور باید خصوصی سازی شود تا با مدیریت درست وضعیت نابسامان موجود در کیفیت، ایمنی و هزینههای سرباری تولید خودرو اصلاح شود و راه صادرات خودروهای داخلی هموار شود.
محمدرضا منصوری گفت: قیمت مواد اولیه و نیروی کار چندان افزایش نیافته است اما خودروسازان به دلیل تولید خودروهای بیکیفیت نتوانستهاند خودروهایشان را صادر کنند. وقتی قیمت ریالی یک خودرو چهار – پنج برابر افزایش مییابد به طور طبیعی حاشیه سود این افزایش قیمت نیز رشد چهار – پنج برابری میکند. این مسئله نشان میدهد در سیستمهای دولتی نتوانستهایم موفق باشیم، اصل ۴۴ قانون نیز بر موفق نبودن سیستم دولتی صحه میگذارد.
به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حذف دخالت دولت در صنعت خودروسازی در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی، جایگزینی بخش خصوصی واقعی، جذب سرمایهگذاران خارجی و تولید خودروهای مشترک در حذف تصمیمات سلیقهای مدیران این صنعت موثر است.
نماینده مردم ساوه با اشاره به برنامه صنعت خودرو برای افزایش تولید به ۳ میلیون دستگاه در سال، گفت: پتانسیل بازار خودرویی کشور در سطحی است که اگر خودروسازان با تبعیت از استانداردهای بینالمللی حجم تولید را افزایش داده و عمر مفید خودروها را کاهش دهند، هم نیروی سرباری نخواهند داشت و هم قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. مردم نباید تاوان سوء مدیریتها را بدهند. کیفیت خودروهای ایرانی در نازلترین سطح کیفی است؛ به نحوی که خودروسازان نمیتوانند به کیش که یکی از مناطق آزاد تجاری کشور خودمان است خودرو بفروشند. چه کسی باید پاسخ دهد که چرا خودروساز ایرانی نمیتواند خودروهایی را که نسبت به گذشته قیمت پنج برابری پیدا کرده، صادر کند؟
پایان خبر- س ر