شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-18
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 19731 |
تاریخ انتشار : ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ | ارسال توسط :
20 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به اجرای اشتباه قانون هدفمندی یارانه ها در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه قانون در کشور ما خوب نوشته می شود اما بد اجرا می شود. محمد حسینی در بخش از نشست با خبرگزاری ایسنا در خصوص اختلاف دولت و مجلس در موضوع درآمدهای ناشی از […]

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به اجرای اشتباه قانون هدفمندی یارانه ها در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه قانون در کشور ما خوب نوشته می شود اما بد اجرا می شود.

محمد حسینی در بخش از نشست با خبرگزاری ایسنا در خصوص اختلاف دولت و مجلس در موضوع درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: قانون هدفمندی با هدف خوبی در کشور ما تدوین شد. اما چیزی که در کشور ما مرسوم است این است که قانون در کشور ما خوب نوشته می شود اما بد اجرا می شود.

 

وی افزود: تعدادی از نمایندگان در خصوص قانون هدفمندی یارانه‌ها بحث اجرای اشتباه آن را توسط دولت‌ها مطرح کردند که البته همه اذعان دارند که این اتفاق افتاده است. اما در خصوص عملکرد دولت با توجه به جلسات مختلف کمیسیون به این جمع بندی رسید که دولت در اجرای بخش‌هایی از آن به درستی عمل نکرده و به عنوان مثال بحث تخصیص اعتبارات به بخش تولید مغفول مانده است. اما در بخش دیگری از قانون بحث منابع و مصارف مطرح است. ابتدا باید تعاریف حقوقی مشخص شود.

وی بیان کرد: براساس قانون وجوه حاصل از هدفمندی ملاک است. یعنی آنچه که به حساب‌های پیش بینی شده واریز می شود و نحوه هزینه کرد آن نیز در قانون پیش بینی شده اما درآمد حاصل از هدفمندی بحث دیگری است که تعاریف آن با تعریف وجوه حاصل از هدفمندی متفاوت است که به شرکت‌های مرتبط با هدفمندی یارانه ها مثل شرکت آب و برق و گاز متفاوت است و در واقع آنها آن را دریافت می کنند. اما عددی که به حساب سازمان هدفمندی واریز می‌شود از این موضوع جداست و عددی که در گزارشات دیوان محاسبات آمده است میزان درآمد سازمان از افزایش قیمت حامل‌های انرژی حدود ۲۸ هزار میلیارد است. به علاوه سایر درآمدها حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان به حساب سازمان هدفمندی واریز می شود که از این میان بالغ بر ۸۵ درصد آن به یارانه نقدی اختصاص می یابد و بخش دیگری از آن نیز به درمان و یارانه های بیمه تعلق می گیرد.

حسینی افزود: اما اختلاف بین مجلس و دولت به شکل محاسبه درآمد هدفمندی برمی گردد و اشتباهی که در این حوزه توسط برخی از نمایندگان انجام شد در عین حال در شکل جدید هدفمندی پیش بینی شده که برخی از منابع حاصل از افزایش قیمت‌های حامل‌های سوخت صرف طرح توسعه زیرساخت ها شود و این بخش‌ها ملزم به بازگرداندن درآمدها به حساب هدفمندی نیستند و پیش بینی این موضوع هم نشده که درآمدهای شرکت‌های آب و برق و گاز به صندوق واریز گردد و سپس در طرح‌های توسعه ای مصرف شود. ضمن اینکه نکته کلیدی دیگر این است که محاسبه عددی با محاسبه عملی متفاوت است یعنی وقتی ما محاسبه می کنیم که قیمت گاز تغییر کرده این موضوع دیده نمی شود که آیا همه مشترکان حساب‌های خود را تسویه کرده اند یا خیر و به عنوان مثال در بررسی‌های صورت گرفته تنها یک کارخانه حدود ۴۰۰ میلیون تومان بدهی گازی دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: برای حل این مناقشه تعدادی از نمایندگان پیشنهاد اعمال قانون ۲۳۶ آیین نامه داخلی را مطرح کردند .اما کمیسیون برنامه و بودجه به این جمع بندی رسید که عملکرد دولت مغایرتی با قانون ندارد و نیازی به اقدامات بعدی ندارد.

پایان خبر- س ر

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 19731 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید