شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-18
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 19705 |
تاریخ انتشار : ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ | ارسال توسط :
35 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

علیرضا دباغ – منتقد رسانه و کارشناس فرهنگی برنامه تلویزیونی «خندوانه» را یکی از موفق ترین برنامه تفریحی و سرگرمی صدا و سیما دانست و  با اشاره به فراز و فرودهای این برنامه بیان کرد: این مجموعه خوب تلویزیونی این روزها دوران فرود خود را تجربه می کند. دباغ که از مدیران سابق صداوسیماست و […]

علیرضا دباغ – منتقد رسانه و کارشناس فرهنگی برنامه تلویزیونی «خندوانه» را یکی از موفق ترین برنامه تفریحی و سرگرمی صدا و سیما دانست و  با اشاره به فراز و فرودهای این برنامه بیان کرد: این مجموعه خوب تلویزیونی این روزها دوران فرود خود را تجربه می کند.

دباغ که از مدیران سابق صداوسیماست و مدیرمسوولی فصلنامه سرزمین هنر را عهده‌دار است،‌ در ادامه یادداشت خود با عنوان «فراز و فرودهای یک برنامه خوب تلویزیونی» آورده است:

«در فرهنگ برنامه‌سازی رادیویی و تلویزیونی اصطلاح اوج و فرود برنامه اصطلاحی رایج است. هر برنامه‌ای اوجی دارد که با شهرت و اقبال و تحسین مخاطبان و منتقدان همراه است و فرودی دارد که با کاهش محبوبیت و افت مخاطب و انتقادات کارشناسان رسانه قرین می‌شود.

برنامه خندوانه اکنون دوران فرود خود را سپری می‌کند. رامبد جوان که با انرژی زیاد و ابتکار عمل و چراغ سبز صداوسیما برای استفاده تام و تمام از ظرفیت اقتصادی اسپانسرهای بزرگ است توانست برنامه خندوانه را در فصل اول و دوم به بهترین نحو اجرا نماید. از فصل سوم علیرغم ورود تهیه‌کننده پرقدرت و صاحب نفوذش نتوانست آنچنان که باید و شاید روند رو به رشد خود را ادامه دهد.

مهمترین نقطه افول این برنامه با خروج محمد بحرانی از تیم سازنده آن آغاز شد. بدون شک خلق کاراکتر جذاب عروسکی جناب خان بدون هنرنمایی بحرانی امکان‌پذیر نبود اما ظاهراً خالق این شخصیت بر سر مسائل مالی و حقوقی با تهیه‌کننده و کارگردان «خندوانه» به توافق نرسیده و اکیپ سازنده این برنامه را با خلائی جدی تنها گذاشت. آمدن سه عروسک دیگر به جای جناب خان هم نتوانست جای خالی عروسک محبوب و صداپیشه حرفه‌ای آن را پر کند و خیلی زود این عروسک‌ها هم از برنامه رفتند.

خندوانه با روی آوردن به یکی از تکنیک‌های برنامه‌های رایج کمدی در تلویزیون‌های غربی با عنوان stand-up comedy تلاش زیادی کرد تا از تکاپو نیفتد اما ظاهراً این اقدام تأثیر معکوس برجا گذاشت؛ چرا که این قالب ارتباط چندانی با فرهنگ ایرانی نداشت. در استندآپ کمدی دو شاخص اصلی یعنی شوخی‌های جنسی و شوخی با مشاهیر نقش مهمی دارد که هر دوی این موارد از خطوط قرمز رسانه ملی محسوب می‌شدند و گرچه ممیزهای تلویزیون (مدیران، ارزیابان پخش و بازبین‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران) با تساهل و تسامح اجازه عبور از این خط قرمزها را به سازندگان خندوانه داده‌اند اما بخشی از افکار عمومی علیه این تابوشکنی موضع گرفته‌اند.

طیف مخالفان بخش «خنداننده شو» در سری جدید برنامه خندوانه این بار از جناح سنتی و هم‌پیمانان سیاسی رسانه ملی، تا مخالفان ناسیونالیست جمهوری اسلامی را دربرگرفته است. از سویی یکی از روزنامه‌ها از شوخی‌های جنسی در این برنامه به عنوان حرمت‌شکنی فرهنگی یاد می‌کند؛ و از سوی دیگر طیف وسیعی از پان ایرانیست‌ها به شوخی‌های لفظی با شخصیت‌های اساطیری و فردوسی بزرگ اعتراض کرده‌اند. بماند که بسیاری از طرفداران ادبیات و شاهنامه‌خوانان نیز از برخی عبارت‌های به کاربرده شده درباره اثر جاودان فردوسی و شخصیت‌های اسطوره‌ای شاهنامه در برنامه خندوانه انتقاد کرده‌اند.

 

دباغ با تاکید بر اینکه صداوسیما برای حفظ این برنامه موفق بر روی آنتن باید فکری اساسی کند، چنین ادامه می‌دهد:

«از ابتدا هم مشخص بود که برنامه‌ای با این درجه از اهمیت و مقبولیت بین بینندگان به یک اتاق فکر و گردانندگان شش دانگی نیاز دارد که دغدغه اول و آخرشان این برنامه باشد.»

او همچنین می‌نویسد:‌

«واقعیت این است که حضور رامبد جوان با سودای کارگردانی در سینما و شرکت در جشنواره فیلم فجر، دیگر تمرکز لازم برای در اوج نگه داشتن این برنامه را نداشته و این امر با مماشات مدیران تلویزیون با نامبرده جفایی بزرگ نسبت به این برنامه محبوب بوده است. همچنان که سید علی احمدی به عنوان تهیه‌کننده برنامه نیز مشاغل مختلف دیگری را همزمان عهده‌دار است که مهمترین آن مدیرعاملی مؤسسه تصویر شهر به عنوان بزرگترین بازوی رسانه‌ای شهرداری تهران به شمار می‌رود که فقط یک مجموعه هنری زیرمجموعه آن پردیس سینمایی ملت خود داستان‌های فراوانی در رتق و فتق امورش دارد و فراغت بالی می‌طلبد که قطعاً تهیه‌کننده برنامه خندوانه نمی‌تواند این فراغت را داشته باشد.

از سوی دیگر حجم فزاینده تبلیغات بازرگانی و مصرف‌گرایی از شارژ تلفن‌های همراه تا محصولات صوتی و تصویری و هرچه بتواند درآمدزا باشد، بخش عمده‌ای از زمان برنامه را به خود اختصاص داده است و مزاحمت‌هایی هم برای بینندگانی که یک بار به برنامه پیامک می‌زنند به وجود آورده است؛ تا جایی که لغو پیامک خندوانه در موتورهای جستجوگر اینترنت، ترند گوگل شده است.»

«سپردن امور به دست کارگردانی که دغدغه‌های بزرگتری در سر می‌پروراند و تهیه‌کننده‌ای که مشاغل دیگری خارج از صداوسیما دارد، ظلمی به تلاش‌هایی است که در خلق این برنامه پرمخاطب روا داشته است؛ این در حالی است که ساخت یک برنامه آسان‌تر از به اوج رساندن برنامه است و در اوج نگه داشتن برنامه سخت‌تر از هر چیز دیگری است.»

علیرضا دباغ سپس به یادداشتی که منتسب به تهیه‌کننده خندوانه در فضای مجازی منتشر شده، اشاره کرده و آورده است:

«با این همه نمی‌توان از اقدام به موقع تهیه‌کننده برنامه در عذرخواهی از مشکلات محتوایی اخیر برنامه گذشت. او در یادداشتی که درفضای مجازی منتشر کرده است نوشته است: “برنامه «خندوانه» بیش از پانصد قسمت است که همراه نجیب خانه‌هایمان است قطعا در برنامه‌های گذشته نیز اشتباهاتی وجود داشته که شما با دیده مهربانی و عطوفت از آنها گذر کردید. اکنون نیز انتظار داریم با دیده خطاپوش شما همراهان مهربان مواجهه شویم و تمامی لحظه های بی نظیر و تجربه های خوب، تاثیرگذار و قابل توجهی را که در طول این سه سال با هم داشته‌ایم فراموش نکنید.”

این منتقد رسانه در پایان یادداشت خود به طرح این مساله پرداخته است که «باید دید این اقدام مناسب می‌تواند به بازگشت برنامه پرطرفدار خندوانه به ریل صحیح و بهبود کیفی آن منجر شود و این برنامه را دوباره به اوج بازگرداند یا خدای نکرده شاهد شکستن جام زیبایی خواهیم بود که به سختی تراشیده و درست شده است.»

«خندوانه» هر شب ساعت ۲۳ از شبکه نسیم به قاب تلویزیون می آید. فصل اول این برنامه از ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ شروع و در ۳ آبان ۱۳۹۳ پایان یافت و فصل دوم آن از ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ به روی آنتن رفت و در ۲۱ مهر ۱۳۹۴ پایان یافت. فصل سوم آن از ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ شروع شد و در ۱۰ مهر ۱۳۹۵ پایان یافت. فصل چهارم برنامه از ۳۰ آذر ۱۳۹۵ به روی آنتن رفت و تا الان ادامه دارد.

ایدهٔ اجرای برنامه، یک بار در سال ۱۳۸۳ توسط رامبد جوان به شبکهٔ دو داده شده بود، ولی به خاطر تأمین نشدن بودجه و مسائلی مانند آن ساخت این برنامه به تعویق افتاد.

پایان خبر- س ر

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 19705 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید