پنجشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-07
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 171311 |
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۳۷ | ارسال توسط :
30 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

 ضروری است طنزنویسان به توانایی‌های فنی، دانش فرهنگی و درک عمیق از جامعه و مخاطبان خود توجه کنند. به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، اسماعیل امینی شاعر طنزپرداز و نویسنده گفت: روش عرضه طنز در دنیای امروز دیگر همانند گذشته نیست، با از دست رفتن اهمیت مطبوعات کاغذی، روش‌های جدیدی برای انتشار طنز به‌وجود آمده […]

 ضروری است طنزنویسان به توانایی‌های فنی، دانش فرهنگی و درک عمیق از جامعه و مخاطبان خود توجه کنند.

به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، اسماعیل امینی شاعر طنزپرداز و نویسنده گفت: روش عرضه طنز در دنیای امروز دیگر همانند گذشته نیست، با از دست رفتن اهمیت مطبوعات کاغذی، روش‌های جدیدی برای انتشار طنز به‌وجود آمده که به وسایل ارتباطی جدید وابسته‌اند. این اتفاق باعث می‌شود تا ارتباط بین مؤلفان و مخاطبان طنز نزدیک‌تر و سریع‌تر شود. به عبارت دیگر، نوعی تعامل زنده و فوری بین سازندگان طنز و مخاطبانشان به وجود آمده است.

به طنزهای ساده و عام توجه بیش‌تری می‌شود

وی اضافه کرد: در حال حاضر طنزهایی وجود دارد که بیشتر بر اساس سلیقه‌های عمومی صورت می‌پذیرد، بدون اینکه نیازمند دانش یا آگاهی خاصی باشد. این نوع طنز قادر است تا با جمعیت بیشتری ارتباط برقرار کند و توانایی تفسیر و درک آن توسط عموم را تسهیل کند. در زمان حاضر، هرچند طنزهایی بر پایه دانش و پیچیدگی وجود دارند، اما طنزهایی که به سادگی و عمومیت تمایل دارند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

طنزنویسان به مخاطب توجه کنند

این شاعر طنزپرداز در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ارتباطات گسترده‌تر و عمومی‌تر شده است، بسیاری از افرادی که از طنز لذت می‌برند، خود را به عنوان طنزنویس می‌پندارند، اما به دلیل عدم آشنایی با تکنیک‌های لازم و بی‌دانشی در این زمینه، طنزهایی تولید می‌کنند که اغلب به تکرار و از دست رفتن ارزش اصلی می‌انجامد. بسیاری از این افراد به دلیل عدم مهارت در نحوه‌ی ساختاردهی، کاربرد ابزار زبانی و عدم درک عمیق از جامعه و فرهنگ، در یک الگوی تکراری گرفتار می‌شوند. بنابراین، در دنیایی که ارتباطات بسیار گسترده‌تر شده است، ضروری است که طنزنویسان به توانایی‌های فنی، دانش فرهنگی و درک عمیق از جامعه و مخاطبان خود توجه کنند تا بتوانند طنزی اثرگذار و نوآورانه ارائه دهند و از تکرار و خستگی جلوگیری کنند.

طنز دامنۀ مشخصی ندارد

امینی ادامه داد: در روزگاری هستیم که نه تنها طنز بلکه زبان به شدت مورد سوء‌استفاده، تحریف و شلختگی قرار گرفته است. طنز اصطلاح جدیدی است و دامنه مشخصی ندارد. باورهای اشتباهی درباره طنز وجود دارد؛ مثل این که طنز برای خنداندن است یا طنز ابرازی برای مبارزه است و یا این که طنزِ خوب این است که حرف من را بزند. معیار شناخت طنز، زبان، بیان، و نوع نگاه طنزنویس به موضوعات پیرامونش است. موضوعی که طنزنویس به آن می‌پردازد، می‌تواند بسیار ساده باشد؛ اما نوع نگاه و استفاده طنزنویس از این موضوع، اثری خلاق و عمیق را به وجود می‌آورد.

طنز به وضع مطلوب گرایش دارد

وی افزود: آن چیزی که طنز را از گونه‌های دیگر نوشتن متمایز می‌کند، زبان است. امروز، در دنیایی هستیم که انبوهی از افراد طنز می‌نویسند، اما به لحاظ زبانی هیچ تمایزی میان آنها وجود ندارد. تمامی نوشتارها به یکدیگر شبیه هستند. بنابراین، لازم است که خلاقیت زبانی و نوآوری در ابداع قالب‌ها حاکم باشد. طنزنویسی در اساس گونه‌ای از آرمان گرایی است، زیرا نگاه انتقادی به واقعیت که پایه و مایه اصلی طنز است حاصل ناخرسندی از وضعیت موجود و گرایش به یک نوع وضعیت مطلوب است.

*مهر
منبع : هنر آنلاین

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 171311 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید