سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-06-25
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 9985 |
تاریخ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ | ارسال توسط :
31 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

اکونومیست نوشت: انگیزه‌های زیادی پشت کلید سیاست خارجی شی جین پینگ قرار دارد که منجر به بروز جنگ‌های داخلی در این کشور شده است. به نقل از اتاق بازرگانی تهران، آخر هفته پیش، «شی جین پینگ» از سران ۲۸ کشور جهان طی مراسمی در پکن استقبال کرد. مراسمی که بحث آن تا به امروز ادامه داشته […]

اکونومیست نوشت: انگیزه‌های زیادی پشت کلید سیاست خارجی شی جین پینگ قرار دارد که منجر به بروز جنگ‌های داخلی در این کشور شده است.

به نقل از اتاق بازرگانی تهران، آخر هفته پیش، «شی جین پینگ» از سران ۲۸ کشور جهان طی مراسمی در پکن استقبال کرد. مراسمی که بحث آن تا به امروز ادامه داشته و به «یک کمربند و یک جاده» معروف است که ناشی از بلندپروازانه ترین سیاست خارجی چین است.

طرح «یک کمربند، یک جاده» سال ۲۰۱۳ شروع شد، آن‌هم با تعهد سرمایه‌گذاری زیربنایی میلیارد دلاری چین در کشورهایی که در امتداد جاده ابریشم تا اروپا قرار دارند. این آرزو خیلی بزرگ است. چین تابه‌حال تقریباً سالی ۱۵۰ میلیارد دلار در ۶۸ کشوری که این طرح را امضا کرده‌اند هزینه کرده است. اجلاس سران (با نام فوروم) بیشترین تعداد مقامات خارجی را نسبت به بازی‌های المپیک پکن در سال ۲۰۰۸ جذب کرد. بااین‌حال تعداد کمی از رهبران اروپا در این نشست دیده شدند، چراکه اکثر آن‌ها پیامدهای این ابتکار چینی‌ها را نادیده گرفته‌اند.

این پروژه، روشن‌ترین بیان از عزم آقای شی برای شکستن اظهارنظرهای رسمی دنگ ژیائوپینگ و «پنهان کردن توانایی‌هایمان و در انتظار زمان ماندن و سعی نکردن برای رهبری» است.

اجلاس یک کمربند و یک جاده (با نام اختصاصی BARF) دومین رویداد از مجموعه طرح آقای شی است که امسال برگزار شد و به نوعی ادعای چین برای رهبری جهانی است. (اولین سخنرانی او علیه حمایت گرایی از تولید در مجمع جهانی اقتصادی در داووس در ماه ژانویه بود.) سال ۲۰۱۴، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفته بود: این ابتکار عمل مهم‌ترین سیاست خارجی آقای شی بوده است. هدف نهایی از این طرح رقابت اوراسیا (تحت سلطه چین) با آن‌سوی اقیانوس اطلس (تحت سلطه امریکا) است.

پشت این ضرورت استراتژیک یک دروغ از انگیزه‌های ثانویه وجود دارد که تعداد و تنوع آن باعث شک و تردید در مورد انسجام عملی این پروژه می‌شود. با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، آقای شی امیدوار است که خانه‌ای برای سود بیشتر از ذخایر ارزی چین پیدا کند که بیشتر از اوراق بهادار دولتی امریکا باشد.

با این حال، این فکر که این پروژه می‌تواند شکست بخورد می‌تواند ماجرا را به بیراهه بکشاند. اما چین به این نیاز دارد چراکه باید به برخی مشکلات اقتصادی پاسخ دهد.

ابتکار یک کمربند و یک جاده مشکلات زیادی دارد، اما آقای شی مصمم است که آن را انجام دهد.

پایات خبر- س ر

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9985 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید