چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-24
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 5437 |
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ | ارسال توسط :
56 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

مازندرانیان، شهردار نیم‌ور در حاشیه جلسه ستاد بیل‌گردانی این شهر ضمن اعلام این خبر که جشنواره دو روزه بیل‌گردانی در فروردین ۹۶ برگزار می شود . وی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد هماهنگی این آیین سنتی تصریح کرد:جلسه‌ای به دعوت شهرداری و با حضور جمعی از مسئولین مرتبط در استان و شهرستان و اعضای شورای […]

مازندرانیان، شهردار نیم‌ور در حاشیه جلسه ستاد بیل‌گردانی این شهر ضمن اعلام این خبر که جشنواره دو روزه بیل‌گردانی در فروردین ۹۶ برگزار می شود .

وی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد هماهنگی این آیین سنتی تصریح کرد:جلسه‌ای به دعوت شهرداری و با حضور جمعی از مسئولین مرتبط در استان و شهرستان و اعضای شورای اسلامی شهر نیم‌ور و اعضای ستاد بیل‌گردانی این شهر برگزار شد و از مهمترین مصوبات این جلسه می‌توان به تغییر “مراسم بیل‌گردانی” به “جشنواره بیل‌گردانی” و اجرای آن در مدت دو روز در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ فروردین ماه سال ۹۶ خبر داد.

وی همچنین از انجام پیگیری‌های لازم جهت تعیین تکلیف زمین مختص سکوی بیل‌گردانی شهر نیم‌ور در جنب سالن ورزشی انقلاب این شهر و تبدیل کاربری آن به ورزشی و فرهنگی به عنوان دیگر مصوبه این جلسه خبر داد.

مازندرانیان همچنین افزود: ساخت مجسمه‌ای با موضوع بیل‌گردانی و نصب آن در محل بوستان دانش(جنب میدان امام حسین (ع)) توسط شهرداری نیم‌ور و شورای اسلامی در این جلسه به تصویب رسید.

گفتنی است، آیین سنتی بیل‌گردانی نیم‌ور قدمتی دو هزار ساله داشته و از قدیم‌الایام به عنوان جشن شکرگزاری در اوایل بهار در شهر نیم‌ور اجرا شده است.

جشن بیل‌گردانی که در منطقه نیم‌ور محلات مرسوم است و از جشن‌های باستانی و پهلوانی محسوب می‌شود، ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی و زمان آبیاری مزارع این منطقه حاصلخیز دارد و نشانه‌ای از ستیز انسان با طبیعت محسوب می‌شود.

زمان این جشن در آغاز فصل زراعت بهاره بوده و گروهی از مردان کشاورز برای لایروبی شاجوب یا نهر بزرگ نیمور که از محل سر انحرافی باستانی نیمور از رودخانه انارآباد (قمرود) اقدام می‌کنند.

این عملیات لایروبی تا یک ‌ماه به طول می‌انجامد و هنگامی که آب نهر به نخستین انشعاب خود که در زبان محلی وارگو نامیده می‌شود می‌رسد، مردم منطقه جشنی سنتی که یادگار سنت‌های پهلوانی است، برگزار می‌کنند.

یادآور می شود، این مراسم که بیل‌گردانی نام دارد از سال ۸۹ به عنوان میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

پایان خبر – ن ش

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5437 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید