تویوتا یک شرکت معمولی تولید خودرو نیست. از همان آغاز راه اندازی شرکت، اصول و مبانی بکر مدیریتی در شرکت به کار گرفته شد. آکیو تویودا مدیر عامل شرکت خودروسازی تویوتا، از اصول مدیریتی این برند سخن می گوید: مهمترین اصل این است که همیشه هدف نهایی کار را در نظر داشته باشید و سیاستها را […]
تویوتا یک شرکت معمولی تولید خودرو نیست. از همان آغاز راه اندازی شرکت، اصول و مبانی بکر مدیریتی در شرکت به کار گرفته شد.
آکیو تویودا مدیر عامل شرکت خودروسازی تویوتا، از اصول مدیریتی این برند سخن می گوید:
مهمترین اصل این است که همیشه هدف نهایی کار را در نظر داشته باشید و سیاستها را به گونه ای تنظیم کنید که به این هدف نهایی برسید.
دومین مسئله هم این است که تقسیم کار در شرکت وجود داشته باشد و مدیر ارشد تمامی کارها و مسئولیتها را بر دوش نکشد. او باید تیمی توانمند در اختیار داشته باشد که این تیم به صورت هماهنگ با هم و زیر نظر مدیر ارشد فعالیت کنند. این تقسیم کار کیفیت عملکرد شرکت را ارتقا خواهد داد.
سومین اصل مهم این است که همیشه بر مبنای اطلاعات تاییدشده و به اثبات رسیده فکر کنید و سخن بگویید زیرا حرفهایی که بر مبنای اطلاعات بی بنیاد باشد نمی تواند به برنامه های اثربخش ختم شود.
چهارمین اصل استفاده کامل از تجربه و اطلاعات دیگران در جمع آوری و ارسال اطلاعات صحیح است. استفاده از این تجربیات میتواند باعث افزایش بهره وری و سرعت عمل در نتیجه گیری شود.
نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که اطلاعات محرمانه نیستند و باید در فواصل زمانی مناسب در اختیار دیگران قرارگیرند. این فواصل بر مبنای موقعیت شغلی و مسئولیت افراد فعال در شرکت است. تمام افراد فعال در شرکت به خصوص در رده های بالای مدیریتی باید در جریان کامل اطلاعات قرار داشته باشند زیرا این اطلاعات، نهاده اصلی و مهم کار هستند.
از طرف دیگر باید تحلیل داده ها و اطلاعات و شناسایی کاستی ها و نقص ها به صورت قابل درکی باشد تا بتوان این اطلاعات را به سادگی ارزیابی و اندازه گیری کرد. کاربردی بودن این تحلیل ها هم اهمیت دارد زیرا این تحلیل ها می تواند مسیر حرکت شرکت را مشخص کند.
اما یک نکته بسیار مهم که یک شرکت برتر و مطرح جهانی را از یک شرکت کوچک و متزلزل در برابر بحران ها متمایز می کند این است که همیشه خارج از چارچوب ها باید فکر کرد و تنها به چارچوب های عادی و اولیه تکیه نداشت. باید از قوانین استاندارد برای ایجاد روش های خلاقانه اقتصادی استفاده کرد تا شرکت بتواند متمایز از دیگران در بازار عمل کند.
بدون شک اشتباه در طی سالهای کاری پیش می آید ولی نحوه برخورد با این اشتباه در میان مدیران ارشد شرکتهای مختلف متفاوت است و همین تفاوت می تواند جایگاه یک شرکت را در سطح جهان متفاوت کند.
آخرین اصل این است که همیشه به حفظ امنیت و سلامت کارکنان اهمیت بدهید زیرا سلامت روحی و جسمی و ایمنی در هنگام کار است که میتواند تضمین کننده ذهن پویا و خلاق افراد باشد و آینده روشنی را برای شرکت ایجاد کند.
پایان خبر – ی ش