جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 2187 |
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۶:۳۶ | ارسال توسط :
50 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به نقل از ایسنا: بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند پس از برجام شرایطی پیش‌روی مردم و مسئولان قرار گرفته است که می‌توانند با انتخاب آگاهانه و درست، تهدیدهایی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه طی سال‌های گذشته ایجاد شده بود را به فرصتی برای رونق و رشد اقتصادی تبدیل کنند. شرایطی که اگر به خوبی مطالعه، بررسی و تصمیم‌گیری […]

به نقل از ایسنا: بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند پس از برجام شرایطی پیش‌روی مردم و مسئولان قرار گرفته است که می‌توانند با انتخاب آگاهانه و درست، تهدیدهایی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه طی سال‌های گذشته ایجاد شده بود را به فرصتی برای رونق و رشد اقتصادی تبدیل کنند.

شرایطی که اگر به خوبی مطالعه، بررسی و تصمیم‌گیری شود می‌تواند در آینده نزدیک ایران را به قطب اقتصادی منطقه تبدیل کند.

جهاددانشگاهی به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح فناوری داخلی که این روزها در بخش صنعت و تولید در حوزه‌های مختلف، زیرساخت‌های خوبی را در خود به وجود آورده است می‌تواند با انتقال بسیاری از فناوری‌ها به کشور و با بومی‌سازی آنها مسیر پیشرفت و توسعه را در ایران فراهم کند تا کشور با سرعت بیشتری در این مسیر گام بردارد.

در این رابطه دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه‌های این نهاد انقلابی در خصوص تصمیم دولت در شورای اقتصاد برای تجمیع خرید ۲۰۰۰ واگن مترو و برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی ساخت داخل آن تا سقف ۵۵ درصد در این پروژه، اظهار داشت: یکی از روش‌های متداول و کم‌هزینه برای جذب و صاحب فناوری شدن و توسعه ساخت داخل برای کشورهای در حال توسعه، تجمیع خریدهای خارجی و گرفتن امتیاز انتقال فناوری می‌باشد. بازار کشورها جزو سرمایه‌های ملی و مهم آنها محسوب می‌شود و این بازارها را همه سعی می‌کنند تنها بخش کمی از آن را در مقابل گرفتن امتیازهای مهم مثل انتقال فناوری به شرکت‌های بزرگ خارجی واگذار نموده و سپس با تامین بقیه نیازهای بازار توسط سازندگان داخلی ایجاد اشتغال مولد و در پی آن توسعه خدمات برای کشور و ارتقاء اقتصادی نمایند. متاسفانه از این فرصت در قبل و بعد از انقلاب به هر دلیلی که به آن نمی‌پردازیم در کشور ما خوب استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: تصمیم دولت تدبیر و امید در این زمینه یک اقدام مهم و الگوساز برای سایر زمینه‌ها محسوب می‌شود. براساس اطلاعاتی که به دلیل توفیق شرکت در چند جلسه مرتبط با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون عمرانی وزارت کشور و دکتر معظمی معاون وزیر صنعت و کلیه مدیران و معاونان مرتبط داشتم؛ هم مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، هم معاون عمرانی وزیر کشور و هم مهندس خندان بسیار مصمم به اجرای این پروژه هستند.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده در شورای اقتصاد و جلسات بعدی، کارفرمای این پروژه معاونت عمرانی وزارت کشور به عنوان GC پروژه بوده و سازمان گسترش (ایدرو) از طرف وزارت صنعت به عنوان mc مدیریت اجرای این پروژه را به عهده دارند.

طیبی ادامه داد: از جمله وظایف mc استانداردسازی و تنوع‌زدایی از قطعات مورد نیاز در ساخت این واگن‌ها جهت تسهیل ساخت در داخل و ارائه خدمات بعد از فروش، تهیه اسناد فنی برای مناقصه‌گذاری، مذاکره با شرکت‌های خارجی و انتخاب شرکت و یا شرکت‌های خارجی به همراه همکاران داخلی آنها برای ساخت بدنه واگن، انتخاب سازندگان داخلی و همکاران خارجی آنها برای ساخت اجزاء واگن مثل سیستم رانش الکتریکی، ترمز، درب و…، نظارت بر بحث انتقال تکنولوژی، نظارت بر ساخت داخل تجهیزات‌ سازها و واگن‌سازها می‌باشد.

به گفته وی، برای کمک به mc برای انجام وظایفش به ویژه شناسایی سازندگان توانمند داخلی و نظارت بر روند انتخاب همکار خارجی مناسب برای آنها و نظارت بر ساخت داخل، شرکتی زیرنظر سازمان گسترش تاسیس شده است که برخی از مسوولیت‌ها توسط mc به آن برون‌سپاری می‌شود. هم‌اکنون نیز مدیر mc تعیین شده و کار خود را شروع کرده و هسته اولیه شرکت نیز شکل گرفته است.

دکتر طیبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه عواملی ممکن است اجرای این پروژه ملی تجمیع خرید ۲۰۰۰ واگن مترو و برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی ساخت داخل آن تا سقف ۵۵ درصد، را با مشکل و مخاطره مواجه سازد، اظهار داشت: اینکه وزارت کشور به عنوان کارفرما و سازمان گسترش به عنوان مدیریت طرح نتوانند وظایف خود را در ظرف زمانی موردنیاز برای تامین واگن‌ها انجام دهند جزو مخاطرات اجرای این طرح ملی است. البته در حال حاضر ساختارهای لازم طراحی شده و شروع به کار کرده‌اند. اما مطلب نگران‌کننده این است که سازمان‌های قطارهای شهری، شوراهای شهر و شهرداری‌ها در تهران و مراکز استانی که قرار است واگن برای آنها تامین شود بخواهند براساس روال غلط گذشته فقط گلیم خود را از آب بکشند و با تکه تکه کردن بازار سراغ خرید خارجی بروند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از واگن‌سازی‌های ما، ساختن بدنه واگن با نقشه خارجی، وارد کردن کلیه تجهیزات اصلی و مهم واگن مترو از خارج و پیچ و مهره کردن آن در داخل را ساخت داخل می‌دانند. در حالی که نباید پیچ و مهره کردن قطعات وارداتی را ساخت داخل بنامیم. ساخت ۲۰۰۰ دستگاه واگن فرصت مناسبی است که با یک برنامه‌ریزی مناسب نه حداکثر ۵۵ درصد ساخت داخل که حداقل ۵۵ درصد کل واگن را می‌توان ساخت داخل نمود.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد انقلابی به عنوان بزرگترین مجموعه غیردولتی پژوهشی و فناورانه کشور مدعی است که می‌تواند با اجرای این پروژه به حداقل ۹۰ درصد ساخت داخل برسد، خاطرنشان کرد: در این زمینه قاطعیت معاون اول رییس جمهور، وزیر کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در عدم اجازه به تکه‌پاره شدن پروژه ضروری است و جهاد دانشگاهی نیز آمادگی کامل خود را برای کمک به تحقق این هدف اعلام کرده و رسانه‌های این نهاد نیز موظف هستند حُسن اجرای این پروژه ملی را پیگیری کنند.

دکتر طیبی در پایان تصریح کرد: براساس توانمندی جهاددانشگاهی در حوزه الکترونیک، قدرت و مکانیک و تلاش‌های قبلی این نهاد برای داخلی‌سازی سیستم رانش واگن مترو و همچنین داشتن پروژه ملی ساخت سیستم رانش، مجدداً آمادگی خود را برای ساخت داخل این سیستم پیشرفته و همچنین کمک به انتقال فناوری سیستم بوژی با همکاری یکی از بهترین‌های شرکت‌های صاحب این فناوری به GC ، mc و سایر عوامل و مدیران مرتبط اعلان کرده و با هماهنگی با mc فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌ایم.

منبع خبر ( ) است و فرصت پرس در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2187 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه فرصت پرس مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فرصت پرس در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید